Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.10.2007 16:49 - Не е смешно. Не става за четене.
Автор: sulla Категория: Политика   
Прочетен: 8075 Коментари: 43 Гласове:
0

Последна промяна: 11.10.2007 17:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Мисля си, че някой употребява учителите. Всеки път, когато на власт е социалистическо правителство и настъпи втората година от неговото управление, нещата започват да се скапват. Инфлацията расте, лъжат, че не расте и после вероятно започват да  печатат пари, като държат това в дълбока тайна, но от него инфлацията расте още повече. По същото време се появяват и тенденции за сваляне на правителството. Тези тенденции са свързани с конкретни мероприятия, които струват скъпо. Да събереш миньори, комбайнери или учители от цялата страна, за да се държат за ръце пред парламента, не е евтино. Транспортът струва пари. Вещо създадените агитационни материли струват пари. Трудът на професионалните организатори, агитатори, активисти и координатори на местно, регионално и централно равнище струва пари. Знам даже, че ако не на всички, то на не малка част от протестиращите се заплаща в брой, за да дойдат и да негодуват активно. Доста разточително от страна на хора, които крещят, че гинат в бедност. Явно протестиращите не се финансират сами. Следователно, ако е така, то ги финансира някой друг и аз, като едно любопитно шимпанзе, копнея да науча кой е той и защо го прави. Може би това са самите синдикати. Учителите членуват в тях, плащат членски внос и с този членски внос после синдикатите им наемат автобуси, организират им национални акции, произвеждат им нагледни материали и т.н. Разбира се, това се прави, след като с въпросния членски внос са платени заплатите на всички професионални синдикалисти, платени са разходите по поддръжката на всички синдикални сгради в страната, начело с приличащата на небостъргач сграда на централата ва КНСБ срещу Министерство на земеделрието. Е, ако учителите могат да заделят от заплатите си такъв членски внос, какво повече искат? Очевидно отговорът не е тук и финансиращата сила трябва да се търси другаде. Ето още едно доказателство за това:

 

Какво стана със стачката на лекарите?

 

Съвсем неотдавна в центъра на вниманието бяха протестите на лекарите от „Пирогов”, които искаха абсолютно същото, което искат и учителите сега – по-големи заплати. Защо тогава националният протест не се разгърна така мащабно? Защо не заприиждаха тогава автобусите? Защо лекарите не се тълпяха пред Парламента и Министерски съвет? Защо синдикатите ни оставиха с впечатлението, че са зарязали своите членове от здравеопазваненто да се оправят сами и в крайна сметка протестите срамно стихнаха с някаква козметична промяна в ръководството на болницата и всичко се забрави? Съсловието на лекарите, ако пожелае да покаже гражданско неподчинение, е способно да разтърси обществото много повече, отколкото учителите са способни да го направят, защото едно е да не работят училищата, едно е дори да се обяви нулева учебна година, но съвсем друго е да не работи „Пирогов” дори един единствен ден, да не говорим, ако към този бойкот се включат и други болници. Но тогава не се уплашихме от лекарите така, както се мъчат да ни уплашат с учителите сега. Ето защо си мисля, че сега помага някаква тайна сила, която тогава не е помагала. И индикации за това свое подозрение виждам и в

 

Поведението на медиите

 

Забелязва се един смислов център, около който гравитират всички информационно-идеологически конструкции, които се градят, за да се осмислят и доведат до знанието на публиката обстоятелствата около учителските протести. Това са „изтърваните” реплики между Орешарски и Даниел Вълчев. В няколко електронни медии ясно  се каза, че ако не бил този случайно хванат разговор, стачката щяла да отмре от само себе си, защото всички осъзнават, че исканията й са несериозни. Какво се каза в този разговор? Помни ли някой? Мисля си, че ако беше този разговор толкова скандален, щяха да го превъртат непрекъснато по телевизиите и вече щяхме да го знаем наизуст. Но изглежда, а и аз помня, че в него нямаше нищо особено – затова на него се позовават много повече, отголкото го цитират. А и това ли е единственият неформален разговор, уловен от микрофоните преди началото на някоя пресконференция? И по какъв начин този разговор променя официалните доводи и аргументи и на двете страни? По никакъв. Сигурен съм, че, да речем, адвокатите не говорят за клиентите си така в тяхно отсъствие, както говорят в тяхно присъствие. Сигурен съм, че и бояджиите вкъщи говорят по различен начин за стопаните, когато ги няма, в сравнение с говоренето им, когато са там. И в двата случая обаче това не променя параметрите на договореното, нито качеството на неговото изпълнение. Но пък „хванатият” разговор е много удобен от друга една гледна точка. Той много прилича на скандала Дюрчани в Унгария, скандал, който все още не е забравен и лесно се правят асоциации, съзнателни или подсъзнателни, с него. Затова и разговорът Орешарски-Вълчев вече е митологизиран, утвърден като аксиома, на която всички се позовават, забравили необходимостта да си припомнят от време на време съдържанието й.

Поведението на тандема Коритаров-Лора в сутрешния блок на Нова телевизия също е много показателно като илюстрация за дисциплинирано изпълнение на медийна политика и редакционна директива. Дали от престараване или от недостатъчен професионализъм, но ясно се вижда как двамата са си разпределили ролите и всеки от тях си изпълняава своя лайт-мотив – Лора грубо прекъсва всички зрители, които се опитат да постави под съмнение святата правота на учителите, а те не са никак малко. Същевременно Лора не забравя да подчертава „своето” мнение, което по принцип не би трябвало да бъде натрапванто на аудиторията. Коритаров пък непрекъснато говори за криза в държавата и всяка къде по-близка, къде по-далечна от учителските протести тема той припознава като переден щрих в картината на тази задълбочаващата се криза. И го прави толкова методично, че започва да прилича на заклинание. Истната е, че в държавата криза няма (за сега), макар че присъствието на социалистите в управлението е дразнещо и лично аз бих предпочел те да не са там. В този смисъл е добре общественото мнение да бъде пообработено в посока да приеме по-лесно идеята за едно предсрочно падане на правителството. Добре е обаче и да се говори за методите на това обработване, за да не си помислят тези, които го прилагат, че могат да го прилагат по всички въпроси и за всички цели.

През 1997 Джордж Сорос наля солидна сума на Дарик, за да отразява протестите срещу Виденов. Всъщност това беше и началото на възхода на Дарик, който до тогава беше едно повече от посредствено радио, на което малко хора обръщаха внимание, а още по-малко рекламодатели. Тогава Националното радио се държа повече от неадекватно, сякаш на улицата не се случваше нищо, а за радио „Витоша” пък знам, че на журналистите им беше забранено да работят по темата за протестите срещу правителството на Виденов и даже имаше случаи на уволнения за неподчинение. Дарик успя да яхне вълната и съответно петелът му снесе. И понеже знам за тези неща, бих предположил, че има и такива, за които не знам, но които са част от същата кампания – впрочем похвална кампания и много ще се радвам, ако в момента сме свидетели на нещо подобно, което ще доведе до падането на третото социалистическо правителство след 1989. Но не това ме занимава, а въпросът:

 

Защо, впрочем, точно учителите?

 

Днес по радиото слушах някаква учителка, която се изказваше за протестите на съсловието си. Останах изумен, когато тя нарече „комсомолски подход” идеята за диференцирано заплащане учителите. Запитах се не е ли по-скоро пазарно, отколкото комсомолско да се заплаща труда според конкретната потребителна стойност, която създава, и не е ли по-скоро комсомолско да се мисли обратното – че всички трябва да получават по равно. Нима всички инженери трябва да са с еднакви заплати? Всички музиканти? Всички художници? Всички архитекти? Нали учителите са съсловие от интелигенцията – защо за тях да е различно? Пък и за интелигенцията, доколкото имам известни наблюдения върху нея, е характерен един индивидуализъм, който озадачено би повдигал вежди при лозунги от рода на: „или всички, или никой”. Не искам да тръгвам по този ред на мисли, защото не това е темата на изложението: ако беше, вероятно текстът щеше да е още по-грозен. Въпросът не е дали са прави учителите, разумни ли са исканията им, качествен ли е трудът им и дължи ли им нещо повече обществото, а въпросът е защо поредното съсловие, въвлечено в клатене и сваляне на правителството са именно те. При предишни акции от този род на предна линия са изкарвани миньори, комбайнери и таксиметрови шофьори. Защо следващите в тази парадигма са учителите? Вероятно защото по манталитет и духовност приличат повече на миньори и комбайнери, без да обиждаме тези професии, отколкото на архитекти и художници. Тъжна констатация, но не може да не бъде направена.... Нека с прискърбие да изложа

 

Своята прогноза за развитието на нещата

 

Тя е кратка. Ще сатне така: до пролетта на 2008 правителството ще падне и ще има предсрочни избори, които ще повторят съотношението на силите от местните избори в национален план. За да не се случи това, трябва или да се отложи леталния край с някакъв много основен ремонт на кабинета, който в условията на тройна коалиция дори и при наличие на желание, няма време да се състои, или трябва да падне валутният борд, да започнат да се печатат пари и с тях да се отговаря на синдикалните искания, които ще започнат лавинообразно да се предявяват едно след друго от различни браншове. Мисля, че няма да се случи нито едно от тези две неща, така че остава третото, тоест първото, което казах – ще падне правителството. Ще го смени друго правителство, оглавявано от политическата сила, която към момента се финансира от институции като фондация „Конрад Аденауер” – понеже не съм специалист по политика и политическо финансиране, не знам коя ще е тази сила. Мога обаче да предположа какво ще се случи със заплатите на учителите, от където е започнало всичко – нищо! Следващото правителство ще каже, че трябва да възстанови националното стопанство от щетите, нанесени в резултат от некомпетентното управление на предишното (сегашното) правителство и, разбира се, ще получи от обществото това, което медиите наричат „кредит на доверие”, но аз няма да го нарека така, защото е тафтология, доколкото credo на латински значи „вярвам”. И когато обществото остави следващото правителство да лиже раните от предишното, всички ще забравят за учителите. А най-гротескното е, че и самите учители ще забравят за себе си и ще продължат да живеят със средствата, за които твърдят, че не може да се живее с тях.

 

Та затова си мисля, че някой употребява учителите...

 

P.S. Докато пишех, ме посети мил приятел да изпием по бира и ми каза: “Според мен далаверата на синдикатите е комисионерска. Тръгват с искания за увеличение на заплатите. За да се удовлетворят тези искания, държавата трябва да извади, примерно, 500 милиона. Синдикатите започват да преговарят на фона на медийни циркове и накрая успяват да защитят интересите на стачкуващите на ниво, изискващо държавата да извади само 100 милиона допълнително, заради което доржавата се отплаща на синдикатите, да речем, с 40 милиона.” Не знам дали приятелят ми е прав. По-скоро не е, защото такова елементарно изнудване никоя държава няма да допусне. Но дори да е прав, учителите пак са употребени. Нали това ви казвам...

 

 




Гласувай:
0
0



1. mattea - Хм
11.10.2007 18:08
Чудя се в твоя ред на мисли. Ей така, ако го разиграем докрай - ако приемем, че ти си напълно прав (защото вероятно частично си ;) и стачката е изцяло или частично платена и манипулирана. Т.е имаме един невидим, но опасен гигант, който е платил на синдикатите. И по точно на лидерите им. Който бди в независимите медии и пробутва своите манипулирани гледни точки. И горкото бедно правителство на републиката при всичките си министерства и служби няма нито един анализатор,нито един убедителен финансов експерт нито един грамотен ПР никой, който да им каже как адекватно да контролират и овладеят стачната готовност. Нито един журналист който да го защити. Нито един, който може да води преговори независимо колко тенденциозно са настроени опонентите му.
Или и правителството е част от заговора? То – по неясни причини иска да падне? Не вижда нито една възможност да намери разумни пари или да даде смислени срокове и отговори? То излиза с неадекватни извинения и мазни погледи и крайно дразнещи юпи маниери с цел самичко по партизански да си изкопае гроба.
Винаги ми е било интересно каква част от света е дело на световната конспирация и коя на личната мнителност.
цитирай
2. анонимен - 6i6edjam
11.10.2007 18:23
mattea: без да съм адвокат на автора той казва, че учителите са "употребени", а не "режисиране", "насъскани" или "изпратени". Аз го разбирам, че който има интерес, се качва на дадено събитие и го доразвива в своя полза - е е употребил лекарите, употребил е учителите. А да се гледа на тези неща като на изцяло спонтанни явления, без капка манипулация в тях, не мисля, че е правилно.
цитирай
3. mattea - 6i6edjam
11.10.2007 18:35
Напълно си прав- да се гледа на тези неща като на изцяло спонтанни явления, без капка манипулация в тях, не е правилно. Но и да се гледа на тези неща като на политизирани усилия, част от походовата стратегия на човека в сянка, също не е правилно. Нещата са комплексни. И всеки в тая ситуация очевидно се опитва да изскубне нещо за себе си. Много жалко ако учителите се оставят хем да протестират месеци, хем да не получат увеличение.
цитирай
4. suge - подкрепям мнението ти, SULLA
11.10.2007 19:06
Ситуацията с тази стачка си мирише от самото начало.За съжаление и аз очаквам същата развръзка.Бъдещето се предвижда трудно от обикновения човек/ това е приоритет на врачките/,защото изисква усилен, позитивен и експертен труд.Аз съм педагог и психолог.Не ми харесва какво и по какъв начин се случва.Манипулацията е средство, което всеки употребява.Но не всеки е добронамерен в използването и.
цитирай
5. анонимен - В дълбоко заблуждение сте драги
11.10.2007 19:07
Аз съм председател на стачен комитет и знам колко личен и на колегите труд ни струва да направим плакатите. Порите са от синдикалната каса и лични.
Колкото до средствата за пътуване, осигуряваме ги от спонсори благодарение на лични връзки. Искам да разсея и още един мит, че някой ни помага и организира. Това просто е смешно. Имате ли представа колко разговора съм провел от личния си GSM по време на тази стача? Аз съм учител по информатика. Трябва ли да Ви обяснявам колко връзки съм си създал чрез нета в цялата страна?
Има и още нещо. Ние учителите разбираме от митинги и манифестации. Умеем и да организираме. Това е част от нашата работа.
Не се съмнявайте, че ако синдикатите не ни предадат отново, ще стачкуваме до победа, дори това да е пирова победа. Омръзна ни да сме умни, интелигентни и разбиращи. Дошло е време да помеслим и за семействата си.
цитирай
6. trevistozelena - не е смешно
11.10.2007 19:42
не е смешно. става за четене.
прав си
цитирай
7. анонимен - може да ти звучи наивно, но е така
11.10.2007 20:35

това диференциално заплащане е върха на тъпотията . Може ли да се измерва идеален продукт . образованието е уцхебно -възпитателен процес. коя е мярката за възпитаност. Е ли е възможно всички обуцхаевми да имат еднакво IQ, светът е шарен.. нямам рецепта.....
Кибиците на истината

Цинизъм - безсрамие, безочливост, дебелоочие, наглост, дързост, нахалство; цинично – виж разговора на двама министри; циник– онзи, на който му е през Халеевата комета.. Може и така да се говори за цинизма, но не съвсем . Вълчев и Орешарски не са циници в буквалния смисъл на думата. Защото да си циник е комплимент, ако ще визираме етимологията на думата. Министрите, по презумция на политическото бг-реалити, са далеч от идеите, които изповядват киниците. Диоген се води циник. Той е живял в бъчва, презирал светските удоволствия и смятал суетата и желанието за изкачване в социалната йерархия за глупост. Диоген, на прост език, бил истински голям пич, предпочитал “да бъде”, пред това “да има”. За да бъде максимално ясен, той използвал леко скандален метафоро-жестичен език. Когато веднъж го попитали как да се отърват от изкушенията на плътта, Диоген просто започнал да маструбира, а на хорските дюдюкания отвърнал: “Ех, ако можех да задоволя и глада си като си търкам корема ...”. Възможно е втори път да не са го попитали как да се оправят с нагона. Парадоксално как министрите без да са киници, са цинични, препоръчвайки по три търкания на корема за даскалите – сутрин, обед и вечер. По-пълните учителки могат да спестяват вечерната порция околоутробно мачкане. Все пак, категорично не, двамата министри не са циници. Но се видя, че са кибици. Цинизъм идва от кинизъм, а вече е ясно, че кибизъм е синоним на седянка. Готино. Наистина тази култув диалог е най-свежото естествено събитие в ефира. Да си говорим честно, зад политическата реторика – това е реалността на празните приказки. Зад тях няма никой – зад думите няма дела. Каквото и да се приказва, никога словото не е било по-силно от днес. То прави толкова светове, колкото пр-ите решат, за колкото влиятелните настояват. Добрите в занаята знаят, че и онтологията на едно магаре днес зависи от неговия медиен образ. “Да разваляме седянката” е по-хубаво даже от “танковете да дойдат”, някак много по-миролюбиво и рафинирано е. Даже, е чисто човешко. Тази култова реплика е ключ към разбирането на действителността. Тя е пробив в матрицата, една щастлива грешка в системата. Тя е косвен отговор на въпроса защо Уго Чавес премести стрелките на часовника в поверената му Венецуела с половин час назад. Президентът не го направи, за да подобри обмена на веществата в главния мозък на венецуелците, както сам обяви. Той върна стрелките, просто защото така поиска. Вероятно го кефи да се занимава и с времето. Това е вече божествено занимание. “Да разваляме седянката” даже няма нищо общо с учителите. Тази реплика е същинската волева изява на власт. На която и да е власт.. Кой не е сънувал поне веднъж да може да развали седянката, ама не селската седянка. Да слагаш финала – смазваща доминация, кулминационен екзод – богоподобяващо е, не го снизява даже стилистичната украсеност на простонародната седянка. Сега много лицемерие ще се впрегне и куп нови реторически завъртулки, да се замаже т.нар. гаф, за да се скрие истината за разкатаването,изобщо за политическите бля-бля - разговори, срещи, експертни гугукания на високо, средно и ниско равнище, конференции , семинари и пр. Ако искат да бъдат адекватни на малко неочаквания шамар (не може да се отрече , че няма много куртоазия в това “да разваляме седянката), който изядоха от министрите, учителите трябва не да пеят “Седнало е Джоре, дос” и да озвучават протеста си с възрожденски песни, а да заложат на Ъпсурт и Колега. Нека поканят момчетат да попеят: “ В момента и ти си като всички – бит пес /( в парламента да лапаш п-ки е бизнес)/ Нали ги видех – общественици / некои курви направиха много пари…” НО, даскалите няма да си пуснат Ъпсурт на стачката. Просто не могат да го направят, зашото сами са свикнали със словото да маскират действителността. И ако министрите са страшни, учителите отново ще рискуват да станат смешни с детския си наивитет.

цитирай
8. svoboda64 - Здравей sulla, т.е. Иване:))
11.10.2007 20:46
Твърде дългото ти размишление малко ме притеснява. Защото в него са объркани толкова много темички, че коя е водещата (дали "употребата" на учителите?) ми се губи:))

Проблемът е, че и да падне правителството, няма да падне статуквото. А всъщност на учителите точно това им писна - поне на мислещата част от тях, към която и ти можеше да принадлежиш:)) За фондацията "Конрад Аденауър" съм съгласна (както и други подобни), че е/са люпилня на "новите" ни политици. Само че мозъкът не им стига, че не могат да се пренасят "принципи" като лозунги без да се създаде "доверие", т.е. нагласа към т.нар. демократични институции в хората-избиратели, на които тези институции по дефиниция трябва да служат. Хайде холан, Кол (от същата онази нация, която роди Аденауер) си отиде, само защото имаше 2 млн "безотчетни" марки в "черна" ПАРТИЙНА КАСА!!! Кой от нашите "rainbow" политици-функционери си отиде, защото краде като за световно, при това не за "партийно строителство", а за едно по-такова... бетонно-оградно... с отичане към собствения джоб:)))))

Това ме отпраща към "анализ" на репликите Орешарски-Вълчев. Можем да им направим и етимологически анализ на фамилиите - помниш го това, надявам се:)) Всеки си заслужава името! Орешарски пожела да си "играе на орехи" с протестите на учителите. Не беше въпросът в "разтурянето на седянката", а в това, че се позова на 3-ДНЕВНОТО ЕКСПЕРТНО РАЗМОТАВАНЕ! Влез във Vbox и изгледай записа - надявам се, че информационното затъмнение не е стигнало дотам, че да го свалят:))))))))))) Пък то взе, че се оказа по-дълго от 3-дневно - гледай новините:))

Всъщност това взриви учителското негодувание: защото се оказа, че ЕКСПЕРТИТЕ - винаги някакви други, но не и професионалисти - са тези, с които се измиват политиците. А Вълчев само това чака: вълчо време, за да влезе в ролята на "лошия вълк" и да спаси ДЪРЖАВАТА:))))) За него вж. в-к Дума, бр. 27, 02.02.2005, http://www.kadedaucha.com/?id=1314&aid=256. Макар да не ми е любимият вестник! - оказа се, че и те могат да правят разследваща журналистика. Само че кой ли го чете, освен "червените бабички"...

Сега за реформите в образованието, защото в основата на протеста се оказа нереформираният сектор. Никое правителство не си позволи да пипне там:)) Това е най-популисткият сектор - всеки има дете или поне всеки се умилява на тази тема:)) Нито СДС-правителствата, нито НДСВ-министрите направиха нещо друго, освен "да препишат" политики от европейските рамки-препоръки за развитие на националните образователни системи. И то - несистемно, без задълбочени финансови разчети как ще се постигне това. Единственото, което възприеха, е, че трябва ефективност (efficiency), но в крайния му вариант - съкращение на учители и затваряне на училища. А как ще осъществят кадрови подбор, на какво ще се гради той, като оттам започва всяка истинска реформа в образованието по същество? Затова приемам, че е права онази учительница, която се е изразила за "комсомолския подход" към диференцираното заплащане. То не е обвързано с масовата практика в училищата в момента. Кой ще ги покрие тези условия? 10 - 20 %? Съмнявам се, че са и толкова - вж.http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/strategies/programa_diferencirano_zaplashtane.pdf

И сега, к'во? Защото не го направиха планирано през всичките тези години, искат да го направят шоково:))) Но не отчитат онова, което заложиха за тези 18 години - учителството е застаряло - в буквалния смисъл на думата. Преобладаващата възрастова група е 40 +, при това 88 % са жени. Как ще се преквалифицира, за да достигне "таваните" преди пенсиониране?

Прав си за друго. Този феминизиран сектор си мълча досега. Свидетел съм през 1996/7 как протестите бяха "заглушени в зародиш", точно с думите - Вие сте интелигентни и ще разберете, че сега приоритети са други.

После хора като Янка Такева и Крум Крумов - които са "абонамент" на една друга система - "соцсиндикализъм", обявиха, че без тях не може. И защо? Защото такива са законите: в социалния сектор законна е стачка, която се води от синдикат:))))))) Професионалист-учител няма да си захвърли работата, за да става синдикалист!!! Така влязохме в поредната хватка на несвършилия преход:))

Тук прескачам, щото то няма как - темите смесени:)) Мълчеше се от "учителките" през годините. Но от 2005 стачките са "напъпили". Защо? Беше ясно, че ЕС - заветната мечта-златна кокошка за българските политици - е на хоризонта... почти безоблачно. Само че те се устремиха да "угаждат" - макроикономическата рамка, развята като знаме на златния телец:)) Да, обаче, световните анализи тръбят, че феноменалният икономически растеж у нас е "измамен"/преходен и не е "на широка основа", т.е. създаващ необходимия брой работни места с потенциал за реално нарастване на доходите. А какво е съвременното образование освен подхранващо перспективите на следващите поколения? От една страна, то се "захранва" не само от мизерните дотации на държавата, които се оказаха само "социална издръжка", а и от личните доходи на семействата. От друга, ако то е неадекватно на съврмеменните реалности - каквото Е, не по вина на учителите, а на неслучилите се реформи и най-вече на липсата на политика към неговото организиране и обезпечаване, включително на ниво АДЕКВАТНИ, а не само нови учебни програми; държавно изисквани умения и знания, които са "външно" оценявани - КАКВО ПРАВИМ??? Чакаме правителството да падне:))))))))) Защото какво е Стършел свършил? Къде им е политиката, обезпечена не само с влезли в сила нормативни документи - а не пожелателни програми и стратегии:))) Къде им е съгласуването между различните актове? А разписаните процедури? Наблюдаващите и оценяващи органи/агенции/институции... ???????? Ту ги има, ту ги няма... Ту се откриват, ту се закриват. От международните институции пък викат: нямате надеждни източници на държавна информация. И май са прави...

Тъй че... сме вкарани в любимо по нашенски порочен кръг, в който печелят само тези с осигурените "капитали". А останалите - с потребителски кредити, оказваме натиск върху протеста на учителите. Защото той е и "наш" протест: искаме си социалната услуга. Но тя е в ресора на държавата да я регулира. Смешно е: държавата, в лицето на изпълнителната власт, се пазари за "пари срещу реформи"??? Къде пък си изми ръцете със синдикатите, затова което сама не е свършила??? Не синдикатите определят законодателната и политическа инициатива:))) Справка: Конституция на РБ, ЗНП, Правилници на МС и МОН:)) Ама защо ли се чудим? Та нали Станишев така се изказа: когато синдикатите станат политически партии ще определят политиката. Само че проблемът е в неизпълнението на икономически ангажименти като част от политическа програма на правителство. Мда... тогава се наместват синдикатите. Като коректив. Колкото и да не са приятни "муцуните", които се мъдрят в предните редици:))))))

Плачевно е и законодателната власт да се "пази с ограждения" срещу учителите, защото покрай тях можело да има "екстремисти". Ми май... екстремистите са другаде... ама къде?

Така че, не е съвсем вярна тезата за "финансираното подстрекаване" на протестите... или "политическата им употреба"... от синдикати или "неизвестни сили в сянка". Дали не е време да излезем от сянката на собственото си манипулирано мислене и да почнем да мислим със собствената си глава и собствения си джоб?

За мен лично е обидно, че хем си ми състудент - принципно "хуманитарист", хем наливаш вода в мелницата на тези, които се опитват да убедят всички, че макроикономическата рамка (диктувана като условие от МВФ и Световната банка в помощ на нашите "немощни" правителства:)) е светая светих на нашето развитие. Пък то... исторически погледнато, материално развитие без интелектуално и духовно такова е обречено на израждане... Надявам се да не стигнем до Римския случай отпреди хилядолетия:))

А за "стадното" и "индивидуалното"... доста обидна квалификация за учителството. Сравнението с архитектите е меко казано неуместно. Най-малкото като заплащане - те са необходимият кадър на новите "управници" - нали строят какви ли не мастодонти или недомислици срещу солидни хонорари:)))))))) С художниците? Да приличаме си по "гладност":)) Но художникът първо задоволява собственото си его и визия, а учителят е вкаран в рамката да удовлетворява много по-належащи обществени потребности - най-малкото да "инструктира" (преподава), много повече да "възпитава". Което вече трудно се получава... Щото други станаха "учителите" по морал:)))))))

Е хайде, със здраве! Пък прати някой екзепляр от "Безобразна [та] поезия" като я издадеш:)))) Трябваше да отида до Варна, че да разбера за събитието...

Поздрави!
Свобода

цитирай
9. sparhawk - не виждам нищо несериозно
11.10.2007 22:26
в исканията на стачката. След последното поскъпване с 300 лв не се живее. Толкова е просто. Няма конспирация. Просто комунистите са некадърни.
цитирай
10. raraavis - :)
11.10.2007 22:47
Браво за текста )
цитирай
11. danailpetrov - .
11.10.2007 23:26
паролата е норд-увест-
цитирай
12. mortal - а аз мисля, че ти отново се месиш в ...
11.10.2007 23:52
а аз мисля, че ти отново се месиш в теми, които изобщо не си ги обмислял.
Защо не седнеш да напишеш някой криминален роман, та да кротнеш малко...тия рисувани с флумастер "пропагандни материали" определено са пратени от тайния масонски съюз, който цели да свали правителството.
Как мислиш, дали щеше да се стигне дотук ако ресорния министър (адвокат на Кюлев и други особи от същия....сой) не се беше държал меко казано нагло и неадекватно? И това НЕ е натиск покрай избори, защото още от юни имаше искания от страна на учителите.
цитирай
13. arnage - Интересен поглед върху нещата
12.10.2007 00:19
Респект, sulla! Това е може би най-смисленият текст, който съм чел по темата, а и мнението ти се покрива с поне 90 процента от собствените ми възгледи в тази насока. Лошото обаче, че употребени са не само учителите. Пряко или косвено, употребени сме всички ние. Защото макар да е ясно, че целият свят се движи от икономическите интереси, тук икономическите интереси биват намесени в развитието на държавата по начин, който не би бил допуснат в нито една не-тоталитарна и не-бананова държава. Но очевидно нашата мила родина е някъде по средата между екс-тоталитаризъм и неособено просперираща бананова република...
И само да ти дам още една малка тема за по-нататъшен размисъл... Помисли какво (или може би кой...) е общото между БТВ, Дарик и голяма част от американските пари у нас...
цитирай
14. yuliya2006 - Поздравления за темата!Къде е с...
12.10.2007 09:13
Поздравления за темата!Къде е слабата точка на учителската стачка ами в това че народа гледа като на тенис на корд.Върти главата си бързо наляво,надясно и не може да разбере тази висша само на боговете материя-сметката.Кой казва истината ,защо не извикат международен рефер,който да направи икономическа проста сметка в какво състояние са парите на държавата и как се движатТова може би е държавна тайна ,като досиетата.....
ПОКЛОН ПРЕД СМЕЛОСТА НА ТЕЗИ ДЪРЖАВНИ СЛУЖИТЕЛИ-УЧИТЕЛИТЕ!
Това е средната класа на България и те възпитано си пойскаха това, което знаят че им се полага.Но грешат,тези кратуни от български пройзход знаят само когато хората озверени ги нападнат в бърлогата,там където са отишли след като са платили доста паричкиТам където се работи само за техните бизнес интереси.А народа -разделяй и владей,да се изяжда потънал в нищета и безправие.
с обич ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
15. анонимен - споделям мнението ти, стачката е ...
12.10.2007 09:49
споделям мнението ти,стачката е режисирана и платена отвън.познавам учители,за новогодишния банкет не могат да се организират - този няма време,другият няма пари.а сега - всички като един.питам се защо не стачкуват следобед,като до обяд са си взели часовете.тогава бих ги подкрепила,защото сестрите от пирогов и др.болници приемаха болни докато стчкуваха.
цитирай
16. анонимен - Гери
12.10.2007 09:57
Напълно съм съгласна с теб! С този дирижиран протеск учителите показаха коефициента си на интелигентност, показаха колко им пука за образованието и децата! Не мога да разбера какво се влага в лозунгите "оставка", "победа" и т.н...сякаш като падне правителството, нещата тутакси ще се оправят, парите ще завалят незнайно откъде и ще ни озари вечното щастие:)
цитирай
17. mortal - 16. анонимен - Гери
12.10.2007 10:18
e, все в един момент учителят трябва да помисли и за собствените си деца, макар и с риска да бъде наруган от разни зяпачи.

15. анонимен
"Познавам учители" не отговаря на критериите за статистическа извадка, а на критериите за субективна преценка
цитирай
18. stranger - Поздрави и похвали, Sulla!
12.10.2007 10:27
Радвам се, че някой /и то точно ти - с твоя великолепен стил/ се опитва да погледне от аналитичната гледна точка и да потърси скригите връзки. Позволи ми само да не се съглася със слеoните твърдения:
"Нали учителите са съсловие от интелигенцията – защо за тях да е различно?" - звучи ласкателно за учителите, но ми се струва, че не е точно. По- скоро това е обществената нагласа, резултат от традиционниия образ, насаждан цели поколения в съзнанието ни. За съжаление, учителят е част от бюрократичната машина и неговата функция е да налива в главите на учениците определени ценности /не толкова знания/, които да ги направят пълноценни членове на социума.
"При предишни акции от този род на предна линия са изкарвани миньори, комбайнери и таксиметрови шофьори. Защо следващите в тази парадигма са учителите? " Не е заради манталитета, а заради факта, че местните избори са през октомври и поради "износването" на изброените от теб по-горе съсловия.
AVE!
цитирай
19. mortal - 18. stranger
12.10.2007 11:01
предлагам ти да наблегнеш на Агата Кристи.
Първите по-активни искания на учителите, отразени в медиите бяха от юни месец. Далеч преди изборите.
цитирай
20. zemaria - Не е смешно, наистина!
12.10.2007 11:46
Тъжно е, че чак трагично. Май ще тряя да пиша чаршафи, и то с голямо неудоволствие. Не може да се пишат такива неща!
цитирай
21. анонимен - Фондация "Аденауер" сега финансира
12.10.2007 11:56
ГЕРБ. Твоята хипотеза напълно съвпада с медийната - всички вестници тръбят, че се мъти ново правителство с батбойковците.
цитирай
22. анонимен - mimims
12.10.2007 14:48
браво е лек мехлем за душата за поздрав , бих казала брависимо , добре е казано,добре написано и следва едно НО,дали някой ги чете тези правоти или само ние си. вехта,но вярна приказка е тази дето сития на гладния не вярва .Как да накараме тези горе да се опитат да изкарат само 6 месеца сьс 300 лева .така да им се получи едно натрупване на трудно платими сметки и спомени за крьчми и коктейли и така сами ще си скачат от балконите.няма да се налага ние да ги трепеме тези добре изглеждащи родни политици.но някой да даде точната рецепта,че аз не се сещам сама и може да кандидатстваме за нов раздел за нобелови награди .
цитирай
23. анонимен - и в крайна сметка ни чака 1997 в по мек ...
12.10.2007 15:54
и в крайна сметка ни чака 1997 в по мек вариант
и целокупно ще духаме супата
амин
всички са прави ама центъра ни разиграва както си иска
оня във вашингтон другия в москва третия в на майка им в кътния зъб
амин
и да не си мислите че съм против ЗА съм ама някой знае ли от учителите как се печели и плащат осигуровки и как ти скъсват гъза от проверки на нас от дребния ама много дребния бизнес този който трябва да е основа на средния и т.н.
амин
да си вземаме белите чаршафи и
амин
цитирай
24. анонимен - Малко "учителска" м...
12.10.2007 16:21
Малко "учителска" математика. В последният ми фиш за заплата пишеше-"сума за получаване-272лв"Учителка съм в детска градина и имам 15 г. стаж.Не мога да давам и частни уроци,за да забогатея,както мислят някои родители,а и съм вдовица от 5 години и сама отглеждам 14 годишния си син.Когато трябва да го нахраня,облека, да му купя учебници и т.н. той не ме пита кого финансира "Аденауер" и кой кого "употребява",а "Защо,мамо,си учила учителка да ставаш?"И аз като добър родител и за жалост учител какво да му отговоря-"Това е професията,която считам за свое призвание".Съжалявам,че стана толкова лично,но това е реалността на повечето учители,стари или млади.Някои от вас влизал ли е скоро в някое обикновено училище,за да види каква мизерия цари там?Няма база,няма условия за работа,но искат качествено образование.Тук подходящият израз е "С трици маймуни да ловим"А програмите?Вземете кой да е учебник,за кой да е клас и започнете да четете.Или се опитайте да решите някоя задача,да речем за 7 клас.Учителите сме виновни,но за това,че твърде дълго мълчахме и разбирахме ,че държавата няма пари за нас.И сега с риск да я докараме до банкрут ще продължим.
цитирай
25. jojojo - . . . . ъ-хъъ, нещата са точно такива. ...
12.10.2007 16:31
....ъ-хъъ, нещата са точно такива. За съжаление ....
цитирай
26. анонимен - марсианците, май...
12.10.2007 17:08
Посмях се от сърце на тезата за режисираната и платена отвън учителска стачка... Интелигентно написано, на моменти толкова увлекателно, че почти чак убедително!
Обаче. За първи път в най-новата ни история едно съсловие се вдига не по признака "синдикални членове" и това е уникалното, което автора не отчита. Цялото учителство се самоорганизира в хода на стачката - факт. Още от третия ден стачният комитет иззе функциите на синдикалните лидери. Сега и той не контролира повече от 10 процента от ситуацията. Учителите няма да приемат компромиси, направени от КНСБ или Подкрепа. ТЕ дават мандата на единния стачен комитет - и това е уникално! Другото, за политическите последици, е предизвикано от самото правителство. От края на пролетта беше обявена стачна готовност с искане за по-високо заплащане (тогава още не беше за 100 процента!). Синдикатите решиха да не провалят края на учебната година, но предупредиха че отлагат протестите за 15-ти септември. Спомняте си, нали? Тогава беше времето за реакция на правителството, за бюджетни разчети, за преговори... Министрите на Станишев проспаха това време. Дали не повярваха на синдикатите, дали си повярваха че са велики, дали някой ги излъга... най-вероятно си беше безхаберие, гарнирано с високомерие. През летните месеци се трупаше не само бюджетен излишък. Натрупа се и инфлация. Синдикатите си свършиха работата - извадиха данни за учителските заплати в Румъния, Македония... И когато дойде 15-ти септември, Правителството не прояви никакво безпокойство. Денят "Х" се отложи за 24-ти. Вместо да се стресне от течащата по закон процедура и масовата подписка за ефективни стачни действия, министър Вълчев започна да обяснява как няма и не може да има такова животно. После прати поритическия си кабинет да се среща и разговаря с "добрите учители", а отказа да преговаря с лошите синдикати. Е, освиркаха ги навсякъде...
Станишев зае позата на мисис Татчър и гордо заяви че няма да преговаря под натиск, докато стачката не спре. Познато, и Виденов говореше така, и други управляващи... И накрая чашата преля с хитричките усмивки и небрежните фрази за размотаването.
Хронологията на месеците и дните от пролетта, че и до края на стачката (какъвто и да е той) вече са достойни за учебник по индустриални отношения. Като отрицателен пример за социален диалог и отговорно правителство.
И ако това правителство безславно си отиде, причината няма да е в чужди фондации, синдикалисти и митични спонсори, а най-малко в бълбгарското учителство.
Причината е в манталитета на политиците, говорещи за кексчета и Халеевата комета (и това си спомняте, нали?), обясняващи как повишените пенсии вдигат цените, как миньори си бият главите в асфалта, как от рекордния бюджетен излишък (предназначен за безотчетни държавни поръчки) не може да се задели нито лев за заплати...
Това не беше опит за спор с автора.
Просто още една гледна точка.
цитирай
27. utremer - salve, Sulla
12.10.2007 18:54
и поздрави.прав си не е тъжно. не е е тъжно, защото учителите сами се оставиха да ги наредят в една плоскост с лесничеи,горски работници и шлосери. Въпреки претенциите им да са "Интилигенция". Явно не става само с ядене.Темата се проточва, и затова омръзва. Потърпевши ще са пак същите учители, оставили се някой друг да мисли вместо тях. А Реплики от сорта на "пирова победа" са не само неуместни, те са невъзможни. Защото от тук нататък учителите вече са загубили, дори ако им увеличат заплатите с 1000%. Тъжното е, че те все още не са го разбрали.
цитирай
28. анонимен - стачки
13.10.2007 15:30
Всички вдигат стачки за пари, за държавни пари. Защо няма нито една стачка за реформи? Защо не чух поне една идея от учителите как да се оправят нещата?

Ама да живи и здрави лошите частници, как беше по Виденовски, чорбаджии и изедници, да работят, да си залагат къщите за заеми, да се разправят с работници и разбира се да плащат данъци. Че то иначе синдикалната мафия няма да има какво да разпределя.
цитирай
29. internationalist - Авторът,
13.10.2007 22:30
е много прав...подготвя се реплика на 1997-зима.
Този път ще е НДББ/Народно Движение Бойко Борисов/-ГЕРБ.Бате Бойко,ще дойде на бял кон, ще се опита да направи про-полицейски режим.Може би ще му се отдаде частично,ако успее да озапти вълната и да я насочи в правилна посока.Като обещае и пълна подкрепа на ЦРУ и световното Еврейско лоби за войната в Иран,ще има и мощна подкрепа от там.Поне ще е интересно.Особенно като се изтупат тук към 6-7000 Американски Войника и България бъде логистично въвлечена в една чужда и вредна за нас война. А как са се подготвили Иран,надали на на широката аудитория у нас и е ясно.Ще и стане,но тогава ще бъде доста късно.....Но какво пък,ние сме си свикнали да бъдем на грешната страна от край време и да си страдаме и мизеруваме.Да има по ракийка и туршийка вечер и къде да приютим морно чело.Андрешко носи на всичко!
цитирай
30. play - Блестяща статия
14.10.2007 02:37
Поздравления, към нея просто нищо не може да се добави.
Отдавна не бях чел толкова точен, изчерпателен и обективен анализ.
цитирай
31. анонимен - Няма отръване от този пост- кому...
14.10.2007 15:55
Няма отръване от този пост- комунизъ!!! .Запада е виновен !!Даде пари ,без да проучи добре на кого ги дава.Не очаквах толкова не добре познаване на източна европа и по точно България от западните специални служби.Преди време попаднах на един френски разунавач- млад,който го бяха пратили във военната академия уж да учи офицерите от БА на френски.Българските офицери обаче скме тарикати и гщи хващаме тия шушумиги!!!Та му викам "Мосю Креси ,ако не отдете на една циганска сватба, на едно сбиване във Факултето.Ако не ви откраднат веднъж потфьойла и ако не се напиете в една селска крчъма и да ви хвърлят едни як бой нищо няма да разберете от българския характер." Страхувам се обаче ,че е късно за всичко и както казва автора .."парламента ще се повтори" Въпреки,че драги ми авторе в България всичко се знае.Знае се който е откраднал над 100 лв ,а в провинцията се знае даже този ,който е откраднал над 5лв. То си личи,но никой никого за нищо не пита в тази държава.Как може за целия си живот от заплати да е получил 200 000 лв ,а да има имущество над 200 000 000 - например прокурора Несторов или всеки по сериозен прокурор или съдия .Откъде ги има тия пари - да каже..Но няма,а и не иска никой да го пита .Нещастна страна с беден и тъп народ !!!!
цитирай
32. анонимен - ало
15.10.2007 00:13
харесва ми авторът като мислене, но търси под вола теле. аман от политически конспирации, точно от това мислене трябва да се отървем. все се търсят оправдания и външни причини, а проблемите са точно очертани и вътре в конкретната обществена система
цитирай
33. анонимен - избори има на всеки 2 години, озн...
15.10.2007 14:36
избори има на всеки 2 години, означава ли че в годината на изборите стачките са незаконни, конспиративни.

кнсб и кт са ляйняни структури, които не организират, а следват недоволството и го оглавяват. рекетьори са на 100%

такива недовослтва има имено защото синдикатите са жалки и чакат бушона да изгори, вместо да договорят някаква регулация
цитирай
34. анонимен - Aristoteles
15.10.2007 19:57
Авторът е абсолютно прав. Обаче употребените протестиращи не могат да го разберат. Ако можеха, авторът нямаше да бъде прав, а те нямаше да бъдат употребени протестиращи.
цитирай
35. wanda - Специално за лекарите искам да у...
16.10.2007 19:34
Специално за лекарите искам да уточня.Според мен няма начин да спрат да работят.Нали са давали хипократова клетва.Това по закон не им ли отнема лекарските права?В смисъл и техните протести, поради невъзможноста да спрат да работят са кауза пердута.А що се отнася за учителите.Мисля че тяхната форма на протест(да спрат да преподават на децата) също е неефективна.Поради простата причина че резултата отива твърде много напред във времето и последствията не са незабавни.Тоест хаоса от липсата на обучение на поколението и загубеното време на децата ще се прояви в по-далечно бъдеще.Не е като при транспортните работници.Спрират да бачкат и хаоса е незабавен.Тоест изисква незабавни мерки.Човешкото съзнание не е устоено да възприема бъдещи последствия от дадено действие по същия начин, както ги възприема когато се случват. По простата причина че няма пряко засягане на личността от случващата се действителност.
цитирай
36. анонимен - Иване, горките учители, коита са те ...
16.10.2007 19:39
Иване,горките учители,коита са те изучили толкова умен. Наистина изглеждат ужасно в твоите очи.А кое съсловие в България би поставил над учителите?!
цитирай
37. love2love - Анонимен (-мна, -мно) 37:
16.10.2007 20:06
Не искам да ставам защитничка на автора, но ако някой е умен, то не дължи това на учителите си. Нито им е задължен, ако е красив. Нито, ако е висок. Нито, ако е рус, музикален, пъргав, къдрав, силен, космат и прочие...
Да, и много ми хареса силогизма на Аристотел (№ 35) - него, Аристотел, в силогизмите винаги много го е бивало :-)))))
цитирай
38. анонимен - към 39:)
16.10.2007 20:35
Може би умът не, но употребата му - да... Без слово и неговото излагане - в силогизми или прости -изми - никой не е минал по-напред. За съжаление или за радост - излагането на мисълта се учи:)) По-често като подражание, по-рядко - като съпротива на съществуващите образци...
цитирай
39. анонимен - А чувства ли се защитен автора със ...
16.10.2007 21:44
А чувства ли се защитен автора със снизходителното си отношение...Да не изпадне в ситуация да бъде употребен или може би вече е????
цитирай
40. konstans1977 - Сула, не мисли по теми по които не те бива!
17.10.2007 15:01
От реклама може и да разбираш, но от икономика драги, хал хабер си нямаш. Не се мешай в такива приказки с големи думи без покритие. И после как да не си зададе човек въпроса. Ами ТИ не си ли платен?
цитирай
41. анонимен - хумористи и интелектуаалци
24.10.2007 19:27
Е, някои наистина не станаха като хумористи, така и интелектуалци, но дали хумористите, интелектуалците и учителите са виновни за това?
цитирай
42. анонимен - Mayday
30.10.2007 09:42
Много интересен анализ, въпреки че насочването на нещата чак към предсрочни избори напролет ми се струва малко пресилено. По-скоро бих свързала стачката с местните избори...
Така или иначе, вече и на слепия му стана ясно, че учителската стачка се използва като вид инструмент за политическо въздействие - както от синдикалните централи, така и от политици и среди, които си имат собствени цели на тези местни избори. Самите учители не само позволяват това да се случва, а продължават да не могат да защитят в обществен план собствената си позиция, тя все повече олеква. Колкото пъти в някой форум или блог се заговори за диференциация на заплащане, оценяване на качеството на труда и т.н., някой от това съсловие скача с тезата, че техният труд бил неизмерим и неоценим. И никой от тях не признава очевидното - че, дори ако утре стане чудо и всички български училища се сдобият с достатъчно техника, съвременни библиотеки, постоянен нет-достъп и т.н., с наличното средно ниво на преподаване днес качеството на продукта образование няма да се промени, по простата причина, че масата от тези, които трябва в работата си да постигат това качество, отдавна са загубили представа, в какво се изразява то. А най-жалкото е, че всъщност това не ги и занимава, те чакат «някой от министерството» да им спусне какво трябва да правят. И на фона на това, какво се постига с повишаването на заплатите? Привличането на млади кадри е супер, ами старите? Те повече ли ще почнат да знаят какво се търси на пазара на труда точно от техния предмет и от образованието изобщо? Моите уважения към добрите учители, ама докато няма измерване какво са постигнали с доброто си преподаване, няма как да се убедим, че са добри. А колкото до другите, на тях и тройна заплата да им дадат, ще продължат да си рецитират урока по учебника, ще продължат да не са в състояние да се справят с 20-30 деца в клас и ще продължат по същия добре овладян през годините начин да отчитат присъствие в часове, без да има ефект от него.
цитирай
43. анонимен - Заптие или шваба?
05.11.2007 22:09
Не харесвам немците, но ги предпочитам пред турците. Малко пояснение: таВтология, а не таФтология.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sulla
Категория: Забавление
Прочетен: 1993793
Постинги: 423
Коментари: 2625
Гласове: 7712