Казват, че не всеки може да научи математика. Казват, че математиката е трудна. Казват, че е безполезна. Казват, че, тя е скучна. Почти всичко от това е невярно.
Всеки може да научи математика, когато едно и също нещо се преподава достатъчно внимателно и задълбочено – по няколко различни начина можем да се научим да умножаваме и да делим, да доказваме и да извеждаме, да виждаме общото в частното и частното в общото. Ако достатъчни постепенно и плавно увеличаваме трудността на задачите, всяко дете ще може да реши всяка от тях.
Казват, че математиката е безполезна – а тя е навсякъде, в компютрите ни в телефоните, в ежедневието и дори в хуманитарните науки като история и лингвистика.
Казват, че математиката е трудна. Вярно е. „Лесно“ не е интересно. Затова обявяват курсове по „забавна математика“, „занимателна математика“, „весела математика“. Тя може да е забавна и весела, но не е лесна, затова някои хора смятат, че е скучна, а тя е безкрайно далеч от скучното, защото е наука за безкрайното.
Математиката е преди всичко красива. „Няма място на света за грозна математика“ казва Г. Харди, най – големият чист математик на Англия в началото на 20-ти век. Нейната красота е красотата на интелекта, на логиката, на изкуството с помощта на формули да превърнеш безкрайните задачи в крайни – защото с нея можеш да броиш без да изброяваш. Можеш да кажеш, че сумата на първите 100 нечетни числа е 10 000, без да ги събираш на ръка, можеш да кажеш, че число, което се дели на 2 и на 3, се дели и на 6, да кажеш, че никой правоъгълник със страни естествени числа не може да има обиколка нечетно число. Всичко това са истини, независими от мнението на хората и времето и могат да обхванат безброй много отделни факти. Когато пишем за правоъгълника, чиято обиколка е P=2a+2b и следователно ако a и b са цели числа P=2(а+b) е винаги четно число, ние доказваме факт за всички правоъгълници, които са безброй.
Математиката и естетическото чувство са дълбоко свързани през понятието за симетрия, която се проявява навсякъде в природата – от двустранната симетрия на животните, през симетрията на небесните сфери, до независимостта на физическите закони от хода на времето. Музиката и изкуството са дълбоко свързани с математиката чрез симетрията и хармонията, поради което те взаимно се подхранват и развиват при правилно проведено обучение.
Методиката на преподаване се основава на няколко основни подхода:
1. Математиката се разглежда като система на познание, а не съвкупност от факти. Алгебра и геометрия, числа и фигури са свързани и трябва да се обясняват заедно, за да се разберат. Връзката между различните клонове от математиката и понятията в тях помага да се разберат всички по – добре.
2. Качеството на задачите е по – важно от количеството. Безсмисленото решаване на огромен брой подобни примери без разбиране е несигурен път, който може да откаже много деца. Много по-важно е, те да разбират какво правят и защо, да не решават механично, задачите да са интересни и илюстративни за теорията и уменията, които се учат.
3. Децата са активен участник в процеса на учене – те могат да си помагат едно на друго, да помагат на учителя, да предлагат задачи, да питат каквото им е интересно и през част от времето на урока да го насочват в избрана от тях посока.
4. Способността на едно дете да решава задачи е само част от математическото умение – то трябва да може и да поставя задачи, да разбира доказателства ( съобразени с възрастта и опита на децата ), да оценява красотата на кратките решения и да ги предпочита пред случайното отгатване или чрез изброяване на голям брой частни случаи (например смятане на хартия на сумата на първите 100 нечетни числа, вместо да използува формулата)
5. Математическите формули не се дават, те се взимат. На децата не трябва да се сервират готови факти, а те постепенно да стигат от тях, за да ги разберат в дълбочина и да са способни в по – нататъчен етап от своето развитие да извеждат сами нови за тях зависимости.
6. Правилното преподаване на математика може да предизвиква постоянно учудване у децата, да развива тяхното въображение и ентусиазма им за учене, като за тази цел трябва да се покажат малко от тези нейни части, които не намират място в стандартните програми.
Математическа паралелка с класен ръковод...
Рамкова учебна програма по математика (п...
"Циркони" ще ударят центровете...
"Имоти по време на чума" - !?!...
2. Десни Връзки
3. Мамутът, моят брат
4. Италиански език и култура
5. ДСБ Триадица
6. Мария Николова
7. Млада Надежда
8. Валентина Наумова
9. Любен
10. Иво Беров
11. Луций Корнелий Сула
12. Даниел Митов
13. Ян Чев
14. Петър Стойков - Longanlon
15. Цивилизован демократ
16. Юрий Александров - "мамка му"
17. Светослав Малинов
18. Лалю Метев
19. Ваня Панайотова
20. Весела Йорданова
21. Miraclio
22. Млад и талантлив блогър
23. Науката и Разумът
24. Свободно Творчество
25. България е на хората - т.е. наша
26. Класация за блогове