Синкав дух, способен да изпълни всяко едно желание, получава толкова нагло искане, че възкликва: „Аз да не съм банка ДСК!”. Тук му е мястото отнякъде да изскочи гламавото китайче и да си каже дежурното: „Банка ДСК, я!”, ама не изскача. То и духът не е никакъв дух, а детенце, провесено на въже от тавана. Тоест нищо не е това, за което се представя – основен принцип в драматургията, пък и в литературата изобщо. Пък и в рекламирането на банковите услуги, за което отдавна сме се убедили – всичко е приказно, дкато не се съгласиш да прибегнеш до тези услуги, а после, едва ли не, трябва да продадеш майка си в робство, за да докажеш, че си надежден и че ще върнеш парите.
Да, приказни ситуации предлагат рекламите на банките и с приказни герои са населени тези ситуации. Вечерящите на стълбището, травеститът и Любо Нейков, висящото от клон момиченце, Татяна Лолова и олигофрените в маршрутката, девойката, който виси на въже с кутия шоколадови бонбони и онова детенце с меча, което се бие по ушите и вика „по-по-по-по...”, вдъхновено от банковата служителка. Ето наскоро се появи и още една чудновата ситуация, оформена като реклама на кредит от банка „Пиреос”. Намираме се в мезонет. Субективна камера ни показва първо тъща, която казва някаква безлична реплика в смисъл, че зетят няма проблеми с нея. После се показва сконфузено хлапе, което несръчно е грабнало в ръце рошаво кученце и уверява баща си, че ще го разходи. След това виждаме и самата съпруга на човека зад субективната камера, за когото се предполага, че сте самият вие, като обект на рекламното облъчване. Жената ви уверява, че довечера няма да я боли глава, което вероятно трябва да ви изпълни с надеждата и дори увереността, че ще ви пусне, а може да има и свирка. И тъщата, и детето, и жената очевидно не са актьори или, ако са, то са от някоя самодейна трупа, дала на рекламната агенция достатъчно ниска цена, та да може тя да доодере рекламодателя. Но това е тема на друго изследване. Друг въпрос е и какво точно се рекламира в този клип, защото то минава на невзрачни надписи в долната част на екрана, докато тече драматичното действие, озвучено с песента „Чудо ли е станало, кажи!”. Всъщност от последния кадър разбираме поне името на рекламираното. Поредният кредит, който ни предлага поредната, готова да се разори, само и само на нас да ни е добре, банка, се нарича „Чудо”, с което свързваме и песента по време на изложението. Ето какви изводи си правя аз за себе си от тази реклама:
Ако изтеглиш от „Пиреос” кредит за жилище, тъщата ти се подмазва, пуберът ти става роб, а жената прави свирки. Отивам една крачка по-нататък и се питам: какво ще се случи, ако изтегля кредит за офис? Зазвучава „Чудо ли е станало със нас, кажи!”. Началници и подчинени се прегръщат и се обичат като братя. Всички работят за благото на компанията, тоест за моето благо. Идват данъчните с кутия бонбони и коняк. Инспекторът е благороден посребрен господин, който ми опрощава ДДС-то, а инспекторката е стройна брюнетка с тясна черна пола, бяла блуза и очила с издължени рамки. Тя пък ми прави свирка. Докато ми я прави, поглеждам през терасата на офиса към улицата и там виждам да се вие дълга опашка от клиенти, които размахват портфейли в очакване да ги приема и да им фактурирам възнаграждението си. Отивам още една крачка по-нататък и се питам: какво ще стане, ако изтегля кредит за малък или среден бизнес? За пореден път зазвучава „Чудо ли е станало със нас, кажи!” и за пореден път чудото става. Пред офиса (закупен с парите от предишния кредит) спира весел автобус на два етажа. Кара го министърът на икономиката, а министърът на финансите е кондуктор. Автобусът е пълен с чуждестранни инвеститори. Говорят си възбудено и правят снимки с фотоапаратите, които висят от вратговете им. Всички са по къси панталонки, големи шапки и слънчеви очила. Министърът на икономиката отваря вратите, а министърът на финансите започва да обяснява нещо на инвеститорите и те насочват обективите на апаратите си към терасата на моя офис, откъдето аз ги гледам, малко примрежено, защото данъчната инспекторка е към края на свирката. Тя свършва. Свършва, защото съм свършил и аз, а инвеститорите прибират фотоапаратите и изваждат парите. Аз благосклонно ги приемам. Ако отида трета крачка напред, ще трябва да си представя как тегля кредит за хотел с нощен клуб и вариете, затова няма да ходя още една крачка напред. Песента „Чудо ли е станало със нас, кажи!” спира да звучи. Автобусът, инвеститорите, данъчната, данъчния и министрите се разтварят в нажежения въздух. Аз набирам номера на банката да питам за кредит. Оказва се, че трябва да им подпиша запис на заповед, което е незаконно, теоретично могат да ти го предявят по всяко време и понеже си го подписал като физическо лице, могат да ти вземат всичко. Затварям телефона. Слава Богу, че нямам нужда от кредит!
Не може заради хвалба, да платиш глоба ...
Кога мъжете НЕ искат секс? ЛЕСНО ОТСЛАБВ...
Извода е че рекламните компании имат сметка да правят платени реклами за много пари и тайничко за безпари да правят антиреклама за да принудят рекламодателите да плащат пак и пак:-)
В нашата литература има един подобен разказ.Сещаш ли се.
Малко за разсейване в тая жега:-)
25.06.2007 17:14
25.06.2007 17:54
Всеки рекламодател цели именно това - да бъде запомнен. И най-прекрасната, интелигентна реклама да произведеш, ако няма запомняемост, то това са пари хвърлени на вятъра (немалко пари всъщност).
А по отношение на законността на записа на заповед като обезпечение да ви уведомя, че това е общоизвестна и легална практика, с която клиентите на банките са съвсем наясно, когато взимат съответния кредит.
Слава богу, че нямате нужда от кредит и жалко, че не се сещате за нещата които бихте могли да си позволите ако имахте такъв....
18.10.2007 20:14
Онзи кретенясал младок ми прилича на 20 и малко отгоре.Онази (предполага се-съпругата) прилича на няма и 30.
Или главния герой е очукал гаджето на сина си, защото явно първия е твърде недоразвит умствено да го направи сам, или тази млада девойка се е оженила само заради парите получени от кредита.
Тъщата чий го дири в апартамента на оназ разгонена, предлагаща плътта си нейна дъщеря не се знае.
Ако света се отърве от брутално тъпи реклами, ще живеем по-леко.
06.06.2008 14:23
2. А Л К О Х О Л
3. -БЕЗОБРАЗНА ПОЕЗИЯ-
4. NOTA BENE!
5. Александър Божков
6. Теодор Дечев
7. Иван Бедров
8. Кремена Пашова
9. Starlight - сътворение
10. Ивайла Цанкова
11. Веси Стефанова
12. Светла Василева
13. Фани Давидова
14. zlika
15. utremer
16. Петър Стойков
17. +ЕДИН ЗАВЕТ+
18. RE:TV
19. МЕГАФОН
20. FEEDS.BGIT.NET
21. RSS.BG
22. sulla.snimka.bg
23. Top Blog