Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.06.2008 09:35 - Наръчник на младия рекламист
Автор: sulla Категория: Забавление   
Прочетен: 4687 Коментари: 11 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Ще отворя една скоба, за да кажа, че напоследък съм донякъде озадачен от любимите си доскоро телевизионни предавания „Господари на ефира” и „Стани богат”. Първото се е превърнало в нещо като „Частен случай” по Канал-1: вместо уловени от бдителен мониторинг медийни гафове, „Господари на ефира” се занимават с „журналистически разследвания” на теми като колко са високи пътните знаци и кой паркира на алеите за велосипедисти. „Стани богат” пък, без да си дава сметка, че такива предавания са интересни, само когато в тях участват обикновени хора, а не тлъсти спонсори и застаряващи манекенки, умствено граничещи с неживата материя, се е отплеснало в слъзливи и лицемерни благотворителни кампании с участието на „светски личности”. Не разбирам: щом искаш да дадеш пари на дом за сираци, просто му дай, без да правиш циркове по телевизията с аграри, видели се с някой друг лев. Или пък, ако тези аграри толкова настояват да стане ясно на всички с какво се занимават фирмите им и колко „изискани” са самите те, да си наемат рекламна агенция или имиджмейкър и да им платят честно и почтено. Преди време всяка вечер в „Стани богат” излъчваха покъртителен чернобял клип с увредени деца от сиропиталище. Пускаха го на манекенки, а те, под зоркия поглед на маман, се разплакваха от умиление и демонстрираха майчински инстинкт, сякаш не заделят сериозна част от издръжката, която получават срещу квалифицираните си услуги, за противозачатъчни средства. Но, всъщност, на кого му пука?! Затварям скобата.

 

Темата днес е друга: как да се помогне на младите и енергични рекламисти в борбата с лютата конкуренция в техния бранш. Да им се подскаже как да докопат някой клиентец, с какво да привлекат вниманието и спечелят благоволението му. Как в крайна сметка да предложат продукт, какъвто не е предлагал никой друг. Ето, за да окажа тази помощ на младите рекламисти, аз създадох новата дисциплина

 

УВОД В АЛТЕРНАТИВНИТЕ КОМУНИКАЦИОННИ ПРОЕКТИ

 

 Какво всъщност е рекламата. Рекламата е средство за користна комуникация, чиято цел е да те убеди, че най-сетне имаш възможност да промениш живота си. Че най-сетне е изобретено онова нещо, което ще промени света завинаги, независимо дали това нещо е бира, чипс, тоалетна хартия, апарат за скубане на крака или айран против запек. Всички видяхме през последните седмици как новата машинка за пропъждане на комари и мухи праща цял кашон свои предшественици в мазето (тук мазето се явява като символ на небитието и забравата). На мен поне ми се струва уморително всяка вечер светът да се променя и вече да не е такъв, какъвто го познаваме. Затова и не успявам за дълго да задържа вниманието си върху рекламите. Сигурен съм, че това е така и при други хора с обременено съзнание и с крехък интелект като моя, затова ще определя основната задача пред младите рекламисти така: правете реклами, каквито никой досега не е правил, за да ги забележат хората. Ако вървите по утъпкани пътеки, никой няма да ви обърне внимание. Затова ето ви два неутъпкани проекта в областта на външната реклама (т.нар. outdoor):

 

Визитка на покрива

 

Въпреки че расте, но не старее, София предлага на рекламистите доста стари и паянтови кооперации, на чиито покриви те се чудят как да закрепят рекламите си, без да ги срутят. Често това е невъзможно и много покриви (т.нар. „локации”), край които минават всеки ден хиляди столичани и гости на столицата, остават празни и неупотребени. Тоест не носят печалба, макар че биха могли. Какво е решението? Решението е въпреки всичко надпокривната реклама да се сложи, па макар и такава, която няма да продъни изгнилите греди под керемидите. Има една стара и добра рекламна форма, която популяризира не само логото на рекламодателя, името на неговата фирма и предмета й на дейност, но и неговото собствено име, както и телефоните, на които той отговаря. Тази рекламна форма се нарича „визитна картичка”. В повечето случаи е със стандартни размери и пренебрежимо тегло, така че едва ли ще представлява конструктивен проблем да бъде сложена (т.е. „експонирана”) на който и да е гнил покрив в центъра на измъчената ни столица. Веднага се очертават няколко стратегичеки преимущества. Първо, кампанията поевтинява, защото се редуцира рекламната площ, която подлежи на заплащане и отпадат разходите за монтажен кран. Второ, увеличава се доверието на публиката, защото е ясно кой стои зад кампанията – името му го пише на визитката. И трето, налице е невижданата досега гъвкавост, която позволява лесно да се разкрият различни страни от дейността на рекламодателя, като неговата визитка периодично се подменя с визитките на главната счетоводителка, техническия директор и секретарката.

Има, разбира се, сред младите рекламисти и будни умове. Те сигурно се питат: „е ли експонационното отстояние адекватно на иманетнта потребност от оптимална визуализация реципрочна на дименциите на комуникационното пространство къмто средното аритменично от точките на перцепция от страна на ангажираните публики”, тоест визитката не е ли твърде малка да я гледаме на покрива. Имам отговор и на този въпрос. Визитката ще се гледа от отсрещната кооперация с бинокъл. Ежедневно автобуси със събрани на случаен принцип хора ще спират пред отсрещната кооперация. Хората ще се качват на тавана и там посредством бинокъл ще се запознават с нашата реклама. Бинокълът ще е като онези на Айфеловата кула и Крайслеровия небостъргач, тоест, за да гледаш през тях, ще трябва да пуснеш стотинки. Така младите рекламисти ще имат още един източник на печалба. А защо хората да пускат стотинки ли? Ами, защото до бинокъла ще пише „голи жени” или друго някакво атрактивно обещание. Дали това не е лъжа и манипулация ли? Да, лъжа и манипулация е. Но нали все пак говорим за реклама. Знам, ще попитате откъде ще се вземат автобусите с хората.  Право да попаднеш в такъв автобус ще се спечелва чрез SMS-игра: „Изпратете SMS с текст „автобус” на номер 1234 и ще спечелите едно от местата в нашите промоционални автобуси”. Щом става въпрос за спечелване на нещо посредством изпращане на SMS, хората не се интересуват какво е то.

 

 

Пленената публика

 

 

Това понятие е едно от сравнително новите в нашата рекламна теория и практика. Под „пленена публика” теоретиците на рекламата разбират господата, които се облекчават в клозетите на изисканите заведения, докато пред очите им натрапчиво е поставена рамка с някаква реклама в нея. Предполага се, че господата, докато изтръскват, ще стигнат до решението за покупка на рекламирана стока или услуга и така ще оправдаят разходите за рекламиране в тоалетната. Чувал съм, че имало и друга пленена публика – хората в градския транспорт, но не съм виждал. Моят принос в случая е да съчетая преимуществата на рекламата пред пленена публика с тези на външната реклама.

Да се облекчават господата на открито не е невъзможно, но не винаги е приемливо. Следователно трябва да се намери друга допирна точка между рекламата пред пленена публика и външната реклама. Каква тогава да е първата стъпка в тази посока? Да осигурим външната реклама. Безспорно кралицата на рекламните конструкции е билбордът, макар че защо точно „кралица”, щом билбордът е „той”, аз не мога и не се наемам да обясня. Както и да е. Не препоръчвам билборди в големите градове. Вярно, доходоносни са, но пък и рушветите за тях са големи. Вземете си билборди на магистралите: стотина лева на месец и толкова. След като сложите на тях рекламите, за които са ви платили, остава да решите как да плените публиката, която да ги гледа. Един добър начин е да тълкуваме понятието „пленяване” буквално и наистина да пленим необходимото количество хора и да ги вържем пред билбордите да ги гледат. Ще нахлуваме внезапно по домове и учреждения, ще насочваме към хората заредени оръжия и ще ги пленяваме. После ще ги товарим на камиони и ще ги разхвърляме по магистралите там, където сме сложили реклами. Ще ги държим час-два, докато добре се запознаят с рекламното послание и след като обещаят, че още утре ще си купят от рекламираното, ще ги пуснем, за да пленим нова таргет-група. Разбира се, така лесно ще попаднем под ударите на закона, а те, колкото и слаби да са в последните години, в никакъв случай не са приятни. Затова предлагам друго. Ще монтираме бариери. До всеки билборд по една. Дали посредством електронно устройство или с помощта на човешки фактор (което, между другото, би намалило безработицата) тези бариера ще се спускат през магистралите и така ще принуждават колите дза спират и да чакат бариерите да се вдигнат. Докато чакат, хората ще скучаят, а започнат ли да скучаят, ще се принудят да гледат рекламите. Когато бариерите се вдигнат, хората вече ще са запознати със същността на рекламното послание и рано или късно ще си купят от рекламираното. Така рекламодателят ще е щастлив и ще плати на младия рекламист. Но няма ли хората в колите да недоволстват, ако на всеки 5-10 минути през магистралите се спускат бариери, точно когато щофьорите са се почувствали облекчени от отсъствието на пътни полицаи и са натиснали педала за газта? Не, няма да недоволстват. Иначе биха недоволствали и когато пътищата се блокират от млекари и кравари, тираджии и тютюнопроизводители, чийто мухлясъл и пълен с пясък тютюн държавата не желае да изкупи.

Ето, това беше вторият ми подарък за младите рекламисти. Следващия път ще ви просветя как да задвижите въртяща се реклама без ток и двигател, само с помощта на циганин и гладен питбул, вързани един срещу друг на пилона на конструкцията, така че да не могат да се стигнат.

 

И в заключение: ще ми се да затворя композицията, която отворих, отваряйки скобите в началото на този текст. Защото, ако не успея да я затворя, ще трябва да изтрия написаното в началото, а не ми се иска, не защото е кой знае колко хубаво, а просто така. Как да я затворя... Като дам своя принос към последната сервилна кампания на „Стани богат”, а именно уж да събират пари за детски площадки, вместо да дават награди на хора, които са дошли доблестно да играят (не сте ли се замисляли: вместо да си плаща, спонсорът се отказва от парите, които ще се спечелят в поръчаната от него игра. Така предаването не печели, но пък и не губи, а приходите от реклами са си едни и същи. Значи, в крайна сметка, печели. Дали парите не се дават все пак на сираците? Не, не се дават. Има си начини за това). Та, моят принос е следният: ще подскажа на авторите на кампанията с картонените патрулки как да я поотупат от прахта и да й вдъхнат нов живот. Бутафорните двуизмерни катаджийски коли под рекламите по пътищата вече не впечатляват никого, ако изобщо някога някого са впечатлявали. Тоест можем да заключим, че шофьорите се чувстват най-спокойни, именно когато видят картонена патрулка край пътя, заключавайки, че няма истински катаджии, защото има картонени. Следователно, къде да се скрият истинските катаджии с радара, ако искат да жънат и с двете ръце? Зад двуизмерната кола под рекламата. Крийте се и глобявайте! Пък, ако се сетите за мен, ще почерпите.



Тагове:   наръчник,   младия,


Гласувай:
0
0



1. rummi - Стани богат
15.06.2008 11:55
на мене лично ми прилича напоследък по-скоро на:
1. Реклама на ниския интелект като най-пряк път към богатството;
и/или
2. Реклама на самите носители на нисък интелект, които може би си плащат за участието, за да рекламират предлаганите от тях услуги, които пък от своя страна не се харчат така добре. Действа също като ефекта на пленената публика, разгледан по-горе. За по-дълго време - върху редовни зрители на реклама. И за съвсем кратко - върху лица, които след първите 3-5 минути разбират, че ги пързалят. Пистааааааа!
цитирай
2. анонимен - Стани богат повече не гледам. Пр...
15.06.2008 12:27
Стани богат повече не гледам.
Предаването е паднало толкова ниско, колкото никое друго в ефира. Къци Вапцаров имаше повече смислъ отколкото това продажно, долнопробно шоу.
Последно гледах точно 2 серии с манекенките. Сценария беше следния.
Как напоследък се привлича вниманието на българина? По два начина:
- с мега простотия
- със състрадание
Кои са богатите хора в БГ?
- Достатъчно интелигентни крадци, който нямат нужда от публичност.
- пълни простаци с много пари и желание за слава
-много малка група наещи какво правят хора с пари

Шоуто е на ръба на фалита очевидно - спираха го, местиха го в лоши часови пояси, интереса с СМС явно не е много сериозен, без начение какви хора са поканени. Идеята за СМС за благотворителност вече се изтърка, какво следва от това за да се вдигне рейтинга на предаването и да изкара нпкой и друг измъчен лев?
Сценария:
1. Пускат се няколко умни човека от последната група, който доказват, че шоуто може и да е интересно. Публиката си възвръща известен интерес - например ония пич от софтуерната фирма
2. Намират се малоумници от втората група, който са готови да платят за да се покаже колко са умни всъщност - управителите на Мото Пфое
3. Намират се малоумници, които е очевадно, че са прости като галоши, но са готови чрез подставени лица да и рекламират бизнеса - Мадам и Ирен Онтева
4. Подготвят се въпроси, които да позволят доста ефирно време да бъде отделено на всеки от горните според това колко е платил.

И се започва.
Ония двамата от Мото Пфое ми бяха особено забавни - единия очевидно, син на активен борец дет се вика, прост ама с много връзки и собственик на мега фирмата. Другия отличника, нает да върти бизнеса. Мале горкия очилатко колко притеснено гледаше и гузно отговаряше уж мислейки по очевидно нагласените въпроси. И накрая двамата мега бизнесмени казаха. И понеже ние поехме риска (видите ли ние сме такива, рискуваме и печелим ил игубим, но знаем какво правим) и изгубихме (вече не помня, май беше 5000 лв.) сега ще дадем всеки от нас по 2500 за децата. Това са 2 огледала и половин климатик, направо много благородно.
После се появява мадам - очевидно умствено изостанала, без да искам да обидя хората, които страдат от такава болест. И понеже мадам е очевидно малоумна пускаме Ирен. Ох красавице - ясно е, че се продаваш за без пари, а сега като удъртя и за съвсем без пари.

Скъпи продоценти, долно е да се възпозвате от сълзливите филмчета на деца с огромни проблеми за да изкарате някой и друг лев.
Аз вече Стани богат не гледам. А беше време и СМС за участие пращах.
Ники
цитирай
3. gothic - Докато мечтаното образование(и ...
15.06.2008 13:20
Докато мечтаното образование(и реализация) на почти всяка манекенка, миска или плеймейтка, както и на почти всеки мамин мухльо е рекламата и PR-а, има да наблюдаваме още много безумства и по билбордовете, и по телевизиите е по печатните медии. А за рекламите в радиата просто не намирам думи....
цитирай
4. анонимен - Хубавото в лошото...
15.06.2008 13:21
в случая "Стани богат" и "Господарите...." е фактът, че гледам все по-малко телевизия, чета повече книги. Ако има и други като мен значи хубавото е повече от лошото.
Поддържането на стил на едно предаване изисква много усилия и постоянство, които качества са рядко срещани, може би, рядко възпитавани, у нас.:)))
Същото важи и за втората част от изложеното в текста. Поздрави за постоянството да бъдете различен!:)))
цитирай
5. valsodar - Така ще е
15.06.2008 13:45
поне докато се работи по готови рецепти, наместо да се подхожда спрямо таргет групата на рекламата.

Колцина от рекламистите имат познания в области като психология, маркетинг и социология ?

Не може да не познаваш пазара си и да искаш да го спечелиш с Copy-Paste :)
цитирай
6. анонимен - Алекс
15.06.2008 18:12
Лично аз съм бил част от така наречената пленена публика в градския транспорт и съм попадал под ударите на реклами за "Господари на ефира". Мога да кажа, че преди това да се случи аз много ги харесвах, но след това мултимедийно преживяване в онези условия мнението ми за предаването се промени коренно. Представете си жега, давиш се в собствената си пот, мръсотия, мизерия, вонящи на защитаващ се пор пътници от ромски произход, а и не само, както и напористи пенсионери, които те ръгат с бастуните си в бъбреците и крещят "Мръдни още малко на вътре бе! Има място, има място!" въпреки, че костите ти вече са започнали да се пукат от притискащата сила на тълпата в автобуса. А сега си представете на фона на всичко това как гледате в едно телевизорче поставено зад шофьора едно огромно почти празно помещение, заето само от едно бюро и двама изглеждащи абсолютно безгрижни и доволни от живота водещи заобиколени за разлика от вас от две красиви млади момичета, които се радват, смеят, танцуват и веселят напук на страданието, което преживявате и обсъждат огромни и жизнено важни проблеми проблеми от типа височината на пътните знаци. Бих казал, че преживяването е сравнимо с това на гладните деца в Африка да прожектират филма "Голямото плюскане".
цитирай
7. анонимен - Колкото - толкова!
23.06.2008 14:26
Момчета, понеже съм доктор, да ви кажа: Каквато държавата, такива и докторите.
А по-рано имаше и такъв лаф: Като знам що за инженер съм, ме е страх да ходя на доктор.
Иначе: Ave imperatore!
цитирай
8. ahmeddogan - мислим, че авторът
26.06.2008 17:19
набляга на идеята, че рекламният продукт се прави от средноинтелигетни хора за нетолкова такива:))
цитирай
9. sulla - #8
26.06.2008 17:26
".. мислим, че авторът набляга на идеята, че рекламният продукт се прави от средноинтелигентни хора за не толкова такива..."

Всъщност истината е, че в повечето случаи "рекламният продукт" се прави от високо интелигентни и културни хора за пълни идиоти. А колкото до "идеята", още не съм се научил как се "набляга на идея", така че и да се е получило такова "наблягане", било е случайно.
цитирай
10. vesistefanova73 - господари на ефира
31.08.2008 15:39
Случи ми се нещо интересно...имахме ситуация с Разрешение за строеж в "градинка" ( то не е градинка, ама нейсе, не ми се обяснява, че е много дълго). Документите изрядни, без рушвети ( не се и налагаше, това не беше градинка, но беше междублоково пространство от 100метра). То и по тошово време не е било градинка, ама "будните"граждани набедиха Софиянски...Та, понеже, "будните" направиха барикади и въоръжиха децата с пластмасови автомати да "стрелят" по нас, и докато старците бяха заети да кълнат и да ни пращат в "Америка да си печелите парите" ... и понеже и Милен Цветков нищо не успя да направи... и един ден, брат ми предложи да се обърнем към "Господари на ефира". Ха, сега - познайте! Не можели да отразят нашата история, понеже било обществено неприемлива...демек, ако ние сме от кълнящите бабички ( без извинение, защото едната ме кълнеше когато бях бременна в 7 месец), то тогава това Е обществено приемлива позиция. Щом обаче сме предприемачи ( щото това вече си е мръсна дума) - не става! Ей, това е...развитието на историята - при Милен Цветков ( ама и на него напоследък му орязаха крилата), та ще видим дали ще има продължение...Поздрави!
цитирай
11. анонимен - Здравейте. Искам да предложа на ...
20.09.2008 05:31
Здравейте. Искам да предложа на някой рекламодател да рекламира в сайтовете ми (50 на брой засега- посещения от 30 - 250 на един дневно..) Изключително ниска цена (с цел рекламодателя да се увери че си заслужава). Ако някой се интересува и иска още инфо да пише на е-майл v7s@abv.bg
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sulla
Категория: Забавление
Прочетен: 1994360
Постинги: 423
Коментари: 2625
Гласове: 7712