

По една наша кабелна телевизия (FoxLife, ако трябва да сме конкретни) на няколко пъти станах свидетел на рекламен клип, който рекламираше не памперси, не хапчета против диария, не дебеланите на леля Мария с брадавиците и „Бонукс”, нито дори приказни реалии като Феята със сините коси и кренвирши от месо. Този клип рекламираше България. Не беше нищо особено: редуване на дежурните набедени за красиви некрасиви кадри с моря и планини и властното послание: „Решил си да пътуваш? България!”. Ето тук ще приема всяка критика и обвинение в немарливост, защото не мога да си спомня дали беше само „България! или беше „Посетете България!”. Защото, ако е само „България!”, тогава резонно е тълкувание от рода на: „Решили сте да пътувате? Абе, я по-добре си стойте в България!”. Обаче, ако рекламното внушение е не само „България!”, а „Посетете България!”, то тогава нещата неимоверно се усложняват. Кой е този, когото Агенцията по туризма, от чието име е рекламата, кани да посети на всяка цена България, ако е решил да пътува? Да се опитаме да изградим профила му.
На първо място, това е човек, който владее добре български език, защото рекламата е на български. Дори го владее толкова добре, че може да се справи със стегнатата и бърза реч в 20-секундния клип. Следователно за този човек съществуват две хипотези: или е чуждестранен университетски преподавател – българист, или е просто българин.
На второ място адресатът на рекламното послание трябва да е човек, който е решил да пътува, защото недвусмислено се казва: „Решили сте да пътувате” (или „Ако сте решили да пътувате” – не помня точно, но на практика е все едно). Следователно, това е човек с пътешественически навици и нагласи. Човек, който знае къде е хубаво и къде е „на баницата мекото”.
На трето, но в никакъв случай на последно място, рекламата се прицелва в човек, който А) има телевизор и Б) получава програмата на въпросната кабеларка, по която се излъчва клипът, рекламиращ гиздавата ни Родина и нейната туристическа примамливост. Тоест това е човек, който живее в сравнително голям български град.
И понеже аз напълно отговарям и на трите признака, се припознах в образа на типичния представител на целевата група и реших да се поддам на рекламното внушение, като се възползвам от примамливата оферта да посетя България, при положение че вече съм решил да пътувам. Ще изляза от България през Турция и после ще посетя България през Гърция, стига морето там да не ми хареса повече и да не реша да остана. А може да напусна България през Сърбия и да я посетя през Румъния, за да не ми хареса морето там и да не остана. Мога да я напусна и със самолет до Петербург и после да я посетя с кораб от Одеса, оплоден от идеите на октомврийската революция и одеската банда на Мурка от едноименната песен. Въобще: начини много да посетиш България. Проблемно е само обстоятелството, че първо трябва да я напуснеш, а напуснеш ли я веднъж, току-виж си забравил да я посетиш обратно, въпреки настойчивите призиви на рекламата от кабеларката.
Всъщност защо Държавната агенция по туризъм е избрала точно този комуникационен канал? Защо трябва да се рекламира България в България? То е все едно да раздам на шофьорите от градския транспорт листовки, с които да ги примамвам да се возят на градския транспорт. И защо по кабеларките? Че е по авторитетно за страната ли? И защо точно по FoxLife? Може би защото тя е собственост на Красимир Гергов, за когото се говори, че не е чужд и на разпределението на бюджета за реклама на България по света (а и у нас, както става ясно от въпросната кампания). Няма лошо. И моята агенция планира външната реклама на клиентите си върху моите билбрдове. Няма лошо. Но, както казваше един мъдър приятел, далаверата трябва да е интелигентна, за да е продължителна във времето. Добрата далавера трябва да е по формулата: да се свърши работа и всички интереси да са защитени. За съжаление, все по-често формулата се прилага само във втората си част. А пък изобщо не мога да си обясня коя формула се прилага в следващия
Действителен случай с белгийци
Дори и в момента, в който пиша това, те са някъде по пътищата с един от моите джипове и снимат филм за България. Снимат филм, който заедно с още двайсетина подобни филми по проект на Европейския съюз ще се излъчи на олимпиадата в Пекин, за да рекламира Европа и в т.ч. България. Ще се излъчи и по няколко европейски културни и туристически телевизионни канали. Преди четири месеца белгийската филмова къща се е свързала с нашата Агенция по туризма, откъдето са отговорили, че няма проблем, щом става въпрос само за това да се осигури кола и човек, който да ги посрещне, и щом всичко останало е платено още в Белгия. Белгийците тръгнали. Някъде в съседна Румъния, спирката им преди България, когато се свързали с нашите за последни доуточнявания, от Агенцията, на която се разчита и на която е отпуснат сочен бюджет да се грижи за образа на страната ни в чужбина, както и да претворява в дела политиката за приоритетност на туристическия отрасъл, от тази агенция им казали, че всъщност България вече няма интерес от проекта им, но за всеки случай да се обадят догодина пак, че да им откажат и тогава. За всичко това аз научих абсолютно случайно от дипломатическата ни мисия в една от европейските столици, където миналата седмица бях по работа. Към една от съветничките в посолството ни отчаяно се бяха обърнали за помощ белгийците и то единствено на основа на личното си познанство с нея. Тя на свой ред опитала да раздвижи нашите институции, но дори и по дипломатически път ударила на камък, дори не просто на камък, а направо на кремък, защото комунистическият поет Георги Джагаров е казал: „... и е от кремък твоят стар балкан”. Съветничката ми разказа всичко това в един много приятен винен бар на брега на една много голяма и красива европейска река, която тече и покрай нас. После нещата се развиха така, че след още няколко опита да се извоюва съдействие за белгийците от страна на държавни или браншови организации, вчера сутринта аз се оказах единственият българин, който отиде в новотел „Европа” и се поинтересува от белгийския снимачен екип. Хората преди няколко часа бяха пристигнали от Румъния, багажът им беше във фоайето и те бяха готови да тръгнат на снимки веднага, защото не разполагаха с много време. Заведох ги в офиса си. Обадих се на мои приятели в Министерство на икономиката, за да им дадат поне писмо за съдействие, с което да снимат из страната, но и това се оказа трудно, защото трябвало да го подпише еди-кой-си, който пък бил еди-къде-си и се занимавал с еди-какво-си. Теглих им една майна и сам написах въпросното писмо от името на една от моите фирми, като излъгах, че тази фирма участва в комуникационен проект под егидата на министерството. Направих им програма. Уредих им по телефона да ги посрещнат на важни за заснемане места като Казанлъшката гробница, например. Дадох им карта. Дадох им кола. Преди тръгване ги заведох да ги нахраня в „Мърфис”. Днес снимаха Рилския манастир и стария Пловдив. Утре пътуват за Казанлък и Шипка. После отиват към Варна и Несебър. В събота ще се срещнем при „Александър Невски”, за да ми върнат колата, и после заминават за Ирландия, където ще правят същото, но където ще ги посрещнат от летището и ще ги настанят в 5-звезден хотел, макар че хората въобще не настояват за чак такова внимание.
И накрая излиза, че за филма на България, който ще се излъчи на олимпиадата в Китай и по няколко европейски телевизии, се е погрижила Белгия и една съвсем скромна българска фирма, която дори няма интереси в областта на туризма.
04.09.2007 19:25
Пък и за мен е по-важна втората част на текста...
Разни хора с хотели вече чувстват тежкия камък на врата, защото кредитите са големи, а приходите - малки. Кой може да им помогне в този момент? Поне от кумова срама - онези, които им прибират данъците и които са им прибрали преди това рушветите, пък сигурно и още им ги прибират. Защо да го правят? Ами защото е по-добре да се грижат за кравата и да я доят, отколкото да я заколят.
Как да им помогнат? Очевидно чужденци нямат как да им докарат, защото всички, които вече са идвали, са разказали на познатите си и вече никаква реклама не може да помогне да ги върнат.
Какво остава? Да опитат да навият известно количество българи да похарчат поне малко пари по нашите хотели.
Бих казал, че това е само началото. Още преди 2 години, когато на Слънчев бряг започнаха да ми искат 250 лева на вечер за двойна стая в 5-звезден хотел, а в заведение на брега ми казаха "фрешовете са по 4 лева, вие сте българи, вас няма за какво да ви лъжа", си казах, че там повече няма да стъпя, след като за грубо казано половината пари в Турция или Тайланд получавам по-добро обслужване, доста по-добри природни дадености и най-вече много повече простор и усещане за свобода.
Време беше същото да го решат и много други хора - и българи, и чужденци.
Ако питаш дали тази реклама ще помогне - може и да помогне пък - приемам я като незлобливо подсещане от типа "защо да си седите у дома, я се поразходете за празниците"... Не е чак качествена, по-скоро е непретенциозна и със сигурност малко припряно направена (предполагам).
във въпросната реклама се казва "Изберете България". Не че е кой знае колко важно, но предвид факта, че изграждате тезата си, базирайки се на този слоган, може би трябваше да изгледате рекламата още веднъж и после да седнете да я анализирате. Защото 1/3 от коментара Ви се гради на погрешна информация. Все пак има разлика в думите "посетете" и "изберете".
И като цяло, струва ми се неразумно да анализирате нещо, за което нееднократно споменавате, че не помните добре (в детайли).
Случаят с белгийците е поредното доказателство на това колко им пука на властимащите за България (демек - николко).
В интерес на професионализма е, когато отправяш "градивна критика" на реклама, поне да знаеш слогана и.
05.09.2007 00:18
А за България, кво да си говорим
След изцепките с изнасилените деца в Слънчев бряг, догодина туризма ще е багер от хотелите към водата.
Нека следим акциите на еколозите, в тях е надеждата.
Останалото, като всичко вече видяно - глупотевини
05.09.2007 09:00
05.09.2007 09:01
05.09.2007 11:32
Българите са тъмнокожо, шумно и крадливо племе, което проси по улиците на големите градове, когато не живее в шатрите си някъде около тяхната столица Букурест. Приемането на Бг в Еу е поредното политическо недоразумение там, горе, където слушат повече интересите на големите корпорации отколкото на собствения си народ. Но ако те са се продали на американците, трябва ли и ние да се предаваме?
чужденец въобще е мръсна дума, но нали светът се променя, и в нашия квартал също може да получи квартира италианец (желателно все пак роден тук) –все някои трябва да прави сладоледа все пак. Но българин… Кой би рискувал да си даде жилището под наем на някого, който не знае как се ползва ватерклозет и има опасност да накладе огън в хола зимата, за да се стопли...
05.09.2007 11:57
Така ще посетят хубави места, пък иначе кой знае какво щяха да видят. Хи хи.
Благодярим :):):):):)
07.09.2007 21:00
Из "58 руски мъдрости"

2. А Л К О Х О Л
3. -БЕЗОБРАЗНА ПОЕЗИЯ-
4. NOTA BENE!
5. Александър Божков
6. Теодор Дечев
7. Иван Бедров
8. Кремена Пашова
9. Starlight - сътворение
10. Ивайла Цанкова
11. Веси Стефанова
12. Светла Василева
13. Фани Давидова
14. zlika
15. utremer
16. Петър Стойков
17. +ЕДИН ЗАВЕТ+
18. RE:TV
19. МЕГАФОН
20. FEEDS.BGIT.NET
21. RSS.BG
22. sulla.snimka.bg
23. Top Blog