Прочетен: 12871 Коментари: 22 Гласове:
Последна промяна: 22.05.2007 16:17
Точно както лунната мечтателност се е превърнала в хроничен мотив у любовната лирика, така и ходенето по голяма нужда, изглежда, в най-скоро време ще обсеби поетиката на рекламния дискурс. Ето какъв клип на М-Тел върви по телевизията от няколко дни:
Младеж е довел девойка на сгледа у дома. И двамата не блестят със самочувствие и харизма. Изглежда това вдъхновява роднините на младежа да се гаврят с връзката им.
- Това ли е новата? – злорадо пита дядо. – Че тя е като старата...
Момичето посърва, а момчето се чуди къде да се дене от неудобство – режисьорът, колкото е талантлив, два пъти повече е садистичен. Той се упива от човешките комплекси и страданието, което те причиняват.
- Добре поне, че не е по-висока от теб! – озъбва се мама, а татко се възползва от гадното й изказване и започва да ходи приклекнал, пародирайки ръста на собственото си дете. Драматургичната цел на този мини-скеч е ясна – да изтъкне непреодолимото желание на двойка родители на унизят сина си пред новото му гадже. Но в скеча проличава и творческата слабост на рекламиста. Ако бяха възложили на мен (срещу тлъст хонорар, разбира се) да изобразя в реклама садистичното издевателство на родителите над самочувствието на детето им, щях да подходя по-категорично:
- Добре че тая поне не се напикава нощем като теб – щеше да каже мама в моя вариант и, вече по-меко, щеше да добави: – и добре, че няма пишка, защото щеше да е по-голяма от твоята...
А татко (в моята интерпретация), за да илюстрира казаното от мама (в моята интерпретация), щеше да се напикае, но клекнал, за да натърти още веднъж върху отсъствието на пишка. В рекламата на М-Тел обаче не проявяват такава творческа фантазия, за което, впрочем, никой не бива да ги съди – та те са просто едни много добри рекламисти, нищо повече.
Но да се върнем на процесната реклама. Там е дошло време да се появи сестрата. Тя е сложен образ. Едновременно рокерка, металистка и анорексичка, тя втренчва презрителния поглед на присвитите си очи в новото гадже на брат си и казва:
- Ти на това ли казваш „слаба”!!! – от което момичето започва да се чувства като разплута дебелана и му се ще да потъне вдън-земя.
Зрителят остава със смесени чувства. От една страна състрадава на влюбените заради изпепеленото им самочувствие и разколебана ценностна и емоционална система, но от друга изпитва възхищение и даже преклонение пред твърдостта на момичето, което още не е напуснало с писъци дома на момчето и на неговото семейство, за чиято фамилия вече се появяват подозрения, че е Адамс. В образа на момичето сякаш започват да прозират щрихи от образа на цар Леонид, който няма да напусне Термопилите, не!... И тук фабулата се пречупва, за да се издигне до ново качество и да ни покаже, че не всичко е свършило и че ние прибързваме с възхищението си към девойката. Появява се малкото братче.
Самият факт, че то е облечено като костенурка, сам по себе си, озадачава. Неговата поява е толкова внезапна и коварна, че двамата влюбени се вцепеняват един до друг. Със зле изиграна невинност, зад която вече прозира това, което то ще изрече нечовечно и жестоко, то го изрича:
- Батко, ака ми се!
Мълчание... (апосиопеза)
Да помислим защо се случи това... (ретардация)
Защо едно на пръв поглед миловидно детенце трябва да се появи облечено като костенурка и да каже, че му се ака? Може би иде да внуши, че има запек: костенурка, следователно – черупка; черупка, следователно – акам твърдо и не мога да се обърша?... Едва ли. По-скоро това е залп по момичето. Последен удар, който му се нанася едновременно и визуално, и ментално, и то не издържа. То разбира, че неговият любим не е способен да носи друга отговорност, освен тази за акането на подрастващите, и, което е по-страшно, хората виждат това. Момичето си тръгва. Момчето пък е съкрушено.
ПОУКА: Купете си SIM-карта от М-Тел, за да си говорите, без да се гледате един друг – себе си и отвратителните си роднини. Силно! Въздействащо! Ето това обяснява цялата уродливост на образите и цялата абсурдност на фабулата. Ето оправданието за всичко, което ни беше показано – има изход: купете това, което рекламираме. И светът веднага ще стане по-добър, „ще се радват на труда си хората / и ще се обичат като братя”...
Но, както винаги, в триумфа, във фанфарите и опиянението от величието на постигнатото, малкият човек остава в сянка. Забравихте ли, че на братчето му се акаше и ще продължи да му се ака, независимо от елегантната маркетингова развръзка на рекламата?! С какво М-Тел ще допринесе то най-накрая да се изака, без да се наака в костенурчата черупка... А-у-у-у че мирише!... „Глейд микроспрей”!!!
става ми лошо от реклами. не ги гледам. спрях да гледам тв именно заради такива.
Сега обаче е друго и доста по-сложно: телевизиите ни лъжат, че правят за нас интересни предавания, като всъщност целта им е единствено да им гледаме рекламите. Ние ги лъжем, че им ги гледаме (рекламите), защото в противен случай няма да ги има и самите телевизии.
Освен тези две посоки се появяват и още поне 3 основни направления с лъжи:
1. телевизиите лъжат рекламодателите за това колко много хора им гледат рекламите, защото само заради това получават пари от тях.
2. рекламодателите лъжат потребителите за качествата или възможностите на своите продукти и им обещават невъзможни неща.
3. рекламистите лъжат рекламодателите, че потребителите всъщност искат да им бъдат разказвани красиви и неверни приказки, нямащи нищо общо с рекламиранте продукти, а всъщност целта им е с екстравагантните си рекламни клипечта да печелят награди по различни фестивали.
Също като това на фитнес индустрията, която ти обяснява, че тичането по бягаща пътечка в залата било много полезно, а бягането в природата било вредно за ставите и трябвало да се избягва на всяка цена! ;-)
Добре, че от Кока кола още не са рекли, че водата е само за миене, но е вредно да се пие ;-)
09.05.2007 00:57
На моменти наистина предпочитам общуването по телефон с някои хора. Е, надявам се да не стигам още до виртуален секс. :)
09.05.2007 11:19
Може би в отделен постинг ще си направя експеримента да преразкажа няколко изумително ярки и остроумни реклами, но няма да кажа какво рекламират, да видим дали някой ще си спомни. Впрочем има случаи на реклами, които водят класациите по показатели "забелязват се", "харесват се", "отличават се", но практиката показва, че не продават. Това е защото хората забелязват сюжета, героите, мизансцена и те им харесват. Но не им остава време да забележат продукта, който се рекламира... Хайде, ето първия пример: преди време в София имаше билбордове с легнали една до друга девойки с голи дупета. Хората се смееха, че тази реклама е предизвикала няколко катастрофи. Още се помни. Какъв продукт рекламираше тя?
Аз пък помня дупетата - хубави бяха ;-)
09.05.2007 16:00
16.05.2007 19:58
02.06.2007 03:52
аз съм за!на мен ми е забавна рекламата
13.06.2007 15:58
2. А Л К О Х О Л
3. -БЕЗОБРАЗНА ПОЕЗИЯ-
4. NOTA BENE!
5. Александър Божков
6. Теодор Дечев
7. Иван Бедров
8. Кремена Пашова
9. Starlight - сътворение
10. Ивайла Цанкова
11. Веси Стефанова
12. Светла Василева
13. Фани Давидова
14. zlika
15. utremer
16. Петър Стойков
17. +ЕДИН ЗАВЕТ+
18. RE:TV
19. МЕГАФОН
20. FEEDS.BGIT.NET
21. RSS.BG
22. sulla.snimka.bg
23. Top Blog