Прочетен: 19136 Коментари: 27 Гласове:
Последна промяна: 31.08.2008 08:58
„Какво е искал да каже авторът?” е подъл въпрос, защото винаги идва след прочитането на даден текст, който може би не бихме искали да прочетем, ако предварително знаехме „какво иска да каже авторът”. Много по-честен е въпросът „Какво ще иска да каже авторът?”. Ако приложим този въпрос към написаното по-долу, може би изобщо няма да го прочетем. Може би ще се уверим, че авторът нито е искал, нито иска, нито ще иска да каже нещо. И действително авторът не иска да каже и не казва нищо. Авторът, в случая аз, просто си чеше езика. Така че, ако и след това предупреждение продължите да четете, сърдете се на себе си.
- Елате бързо, аз пия звездички – провикнал се през далечната 1693 бенедиктинският монах Дом Пиер Периньон и така светът открил шампанското. Какво е казал Дон Белисимо от Долна Баня, това засега все още е обгърнато в тайна и бъдните поколения са тези, на които ще се падне честта да разберат. Но ако различното между Дом Периньон и Дон Белисимо е това, че докато знаем какво е казал единият, не знаем какво е казал другият, то общото е, че и двамата са дали името си на определен вид шампанско (in order of appearance):
И друго: докато за онзи отдаден на лишения бенедиктинец Пиер Периньон се знае много, то за Дон Белисимо, може да се каже, не се знае нищо. Кой е той, откъде е, какъв е, за какво мечтае, какъв иска да стане като порасне – това са все въпроси, чийто отговор пърха някъде там в полуздрача и не иска да кацне на рамото ни.
Видях го в един магазин за алкохол в хотел “Марина” в Балчик. Едва ли го продават само там, но там, под шептящите платна на яхтите, се състоя срещата ми с него. Първоначално реших че е някакъв холандски бюргер с тази тънка дантелена якичка, но мустаците бяха по-скоро андалуски. Пък и това „Дон” пред името… Тук нещата ще да са по-страстни и необуздани, надхвърлящи ограничената чувственост на нидерландските лалевъди и търговци на диаманти. Тук имаме нещо като Дон Жуан, Дон Кихот или Дон Вито Корлеоне (но не и Дон Домат, в никакъв случай!). В този смисъл „Дон Белисимо” ми подейства някак объркващо, може би защото подсъзнателно съм очаквал след „дон” да дойде някакво собствено име на човек, а не превъзходна степен на прилагателно (bello, piщ bello, il piщ bello, bellissimo). Но шампанското е игрива и искряща материя, която може да си позволи всичко, включително и това да се нарича „Дон Най-красив”.Обаче и „Дон Най-скромен” би било подходящо за име на напитката, която е толкова деликатна, че никъде не нарича себе си „шампанско”. Дълго я въртях в ръце пред продавачката в магазина – чистосърдечно момиче, което изглежда реши, че съм голям енофил-колекционер или професинолен сомелиер, щом се заседявам толкова дълго в изискания свят на искрящите и на пенливите вина – дълго я въртях и никъде не видях да пише „шампанско”. Единственият начин, по който Дон Белисимо определя сам себе си, съвсем честно и почтено, е „ароматичен мехурчест продукт” (aromatic bubbly product). При това с минимум „10% vol”: какъв ли е максимумът…
От какво е направен мехурчестият продукт? На етикета от обратната страна е написано още едно честно признание: „ЧЕРВЕНО АРОМАТИЗИРАНО ИСКРЯЩО ВИНО”. Каква е разликата между „ароматизиран” и „ароматен”? Ароматни са билките, вкусните ястия, пролетните поляни и конфитюрите от диви плодове. Ароматизирана е тоалетната хартия (и тоалетната чиния). И все пак, от какво е направен мехурчестият продукт? Пише: „…от висококачествени сортове грозде”. Моля, обадете се веднага на 166! Понеже с възмущение отхвърлям възможността етикетът на това благородно питие да лъже, остава да допусна, че то е произведено от крадено грозде. Иначе сметката не излиза. Знае се, че килограм „висококачествено грозде” струва на едро около 2 лева. За една бутилка вино трябва да се употребят около килограм и половина грозде (макар някои родни изби да признават, че на тях им необходим не повече от килограм), тоест в „Дон Белисимо” само гроздето трябва да е купено за 3 лева. После идва обработка, отлежаване, купуване на бутилки, бутилиране, етикетиране, дистрибуция, търговска отстъпка, печалба… А газирането? Дори да се газира виното не в самите бутилки (сложен и деликатен процес), а в танкове, дори не и в танковe, а чрез просто вкарване на въглероден двуокис, дори и тогава това са си допълнителни разходи. Така че ако гроздето не е крадено и ако на работниците са плащани заплати, виното в магазина би струвало 20-30 лева бутилката. А то струва 2,60….
…
И ако авторът все пак е искал да каже нещо, то е, че вече е прекалено уморен от долнопробност. Прекалено.
====================================
P.S. Оказа се, че имало и някаква чалга, която се казва “Дом Периньон”… Изтънчена работа. Едно е да ти свири гайдар, да ядеш ярешко чеверме и да пиеш червено домашно вино; друго си е да слушаш „Дом Периньон” и да отпиваш изискано „Дон Белисимо” от 2,60 на малки глътки.
P.P.S. Дано не съм заприличал на изнежения пернишки „денди” с фалшивото бастонче, който сам себе си наричаше „българския Камю”. Наздраве!
Поздрави !
Браво, благодаря, дон...!
30.08.2008 11:58
30.08.2008 16:41
- Щом знаеш, че Митко Стоянов е работил при мен, сигурно се познаваме. Защо си тогава анонимен? За съжаление, аз не виждам нищо интересно в това обстоятелство или поне нищо интересно от гледна точка на този блог. Но понеже повдигаш въпроса, Митко е свестен, отговорен и морален. Интелигентен и чувствителен. Или поне беше такъв, докато работеше при мен, и ако тогава ми се беше наложило да му пиша препоръка за следваща работа, щях да напиша точно това. Оставам на разположение за коментар и по отношение на други мои настоящи и бивши служители, озадачен, че това интересува някого.
raztvoritel: кажи, скъпа, къде е този ужас, който си открила, за да го оправим веднага! :-)
30.08.2008 18:38
Наздраве!:)
30.08.2008 19:22
по-опитният и обигран човек носи отговорността,дори и при описанията на въображаемите си диалози с продавачките.
а тази отговорност-според мен е:
още първата стъпка е насочена.
втората вече е избор.
когато на третата коментираш продавачка-припомних си първата стъпка.
с 2 думи-ако тук ми говориш за долнокачественото вино по този заобиколно-невинно-саркастично-ориентиран към невинни продавачки начин-значи си уцелил-хем продавачките не четат,хем читателите не продават.
Sulla, грешката ти е в петия ред отдолу нагоре, считано от трите квадратчета, които си поставил в текста. Написал си "танка" и грешката е окончанието.
01.09.2008 12:48
01.09.2008 13:16
ми те и там ментета да ама управляват
как и защо
не мога да отговоря
лошото е че ментетата са вече четвърта година във властта и точат зъби за нов мандат
абе то от такива глистии човек как ли може да се избави
01.09.2008 21:14
“Винпром Долна Баня” ЕООД е регистрирано от Софийски окръжен съд с решение № 1 от 22.08.2005 г. по ф. д. 907/2005 г., със седалище и адрес на управление: гр. Долна Баня, ул. “Търговска” № 1 и с предмет на дейност: “производство и продажба на вина, ракии, подсладени напитки, водка изкупуване, на селскостопанска продукция, .........всяка друга дейност, която има търговски характер и не е забранена със закон”.
Едноличен собственик на капитала е Валентин Илиев Шотев
Дружеството се управлява и представлява от управителя Ангел Илиев Темелков.
ЕТ “Ивена Комерс - Валентин Шотев” е регистриран от Софийски градски съд с решение № 1 от 18.10.1991 г. по ф. д. 22733/1991 г., със седалище и адрес на управление: гр. София, район “Красно село”, ж.к. “Белите брези”, бл. 13, ет. 5, ап. 18 и с предмет на дейност: “производство, изкупуване, и реализация ....... производство и търговия с вино и други спиртни напитки както и всички други дейности, незабранени със закон”.
Предприятието се управлява и представлява от Валентин Илиев Шотев.
ЕТ “Ивена Комерс - Валентин Шотев” присъства на пазара на вина и спиртни напитки от създаването си през 1991 г. Производството на собствена продукция започва през 1994 г., когато едноличният търговец закупува производствена база – Винзавод, гр. Долна баня и поставя началото на своята дейност: производство на вина и високоалкохолни напитки. Към настоящия момент едноличният търговец разполага с три собствени изби и заема едно от водещите места в производството и търговията с вина и алкохолни напитки, както на вътрешния, така и на международния пазар.
Годишните приходи от производство и търговия на фирмата надхвърлят 12 000 000 лв., като 80% от тях са от експортна дейност. В продуктовата структура на фирмата са заложени производства на вина /включително естествено пенливи и пенливи газирани/, вермути, ракии, дестилати, бренди и др. високо алкохолни напитки. Обемът на годишното производство на фирмата е около 15 000 000 бутилки вина.
Ивена Комерс, София
1407 София, бул. "Джеймс Баучър" №116, ет 1,
тел./факс 963-07-53, факс 963-07-93,
Президент Валентин Шотев
e-mail: valentin@ttm.bg
P.S. Това излиза с елементарно търсене из google.
01.09.2008 23:33
Сега съм решил да отворя Дон Белисимо и да го опитам. Мисля си дори да заснемем на видео тази дегустация и да я публикуваме като флашче :-)
02.09.2008 02:30
02.09.2008 08:58
02.09.2008 23:44
Ти като малък / по-млад не си ли пил Менделейки (онези сокченца от по 10 стотинки за чашка), дето беше страхотно лото да си вземеш 3-4 с издути капачки, и да видиш дали ще пропуснеш утрешното контролно...
Една чашка е 200 ml. Т.е. 10 чашки са 1 литър. Или: сокче за 1 лв. / литър спрямо вино за 2.60 лв. / литър (грубо). Какво плашиш гаргите само?
09.09.2008 09:39
Газрано вино откъдето и да е другаде (- Шампания) независимо от качество и цена няма право да се нарича "шампанско". Портвайн е нещото.
09.09.2008 20:31
признавам си,правя го с умисъл.
само да упозная наистина добрия вкус.няма друг начин.
другото е реклама.
нека да видим съдът какво казва.
омръзна ми от мърляви коментари.
03.03.2010 18:28
29.10.2010 16:21
2. А Л К О Х О Л
3. -БЕЗОБРАЗНА ПОЕЗИЯ-
4. NOTA BENE!
5. Александър Божков
6. Теодор Дечев
7. Иван Бедров
8. Кремена Пашова
9. Starlight - сътворение
10. Ивайла Цанкова
11. Веси Стефанова
12. Светла Василева
13. Фани Давидова
14. zlika
15. utremer
16. Петър Стойков
17. +ЕДИН ЗАВЕТ+
18. RE:TV
19. МЕГАФОН
20. FEEDS.BGIT.NET
21. RSS.BG
22. sulla.snimka.bg
23. Top Blog