Прочетен: 13402 Коментари: 43 Гласове:
Последна промяна: 11.10.2007 17:23
Мисля си, че някой употребява учителите. Всеки път, когато на власт е социалистическо правителство и настъпи втората година от неговото управление, нещата започват да се скапват. Инфлацията расте, лъжат, че не расте и после вероятно започват да печатат пари, като държат това в дълбока тайна, но от него инфлацията расте още повече. По същото време се появяват и тенденции за сваляне на правителството. Тези тенденции са свързани с конкретни мероприятия, които струват скъпо. Да събереш миньори, комбайнери или учители от цялата страна, за да се държат за ръце пред парламента, не е евтино. Транспортът струва пари. Вещо създадените агитационни материли струват пари. Трудът на професионалните организатори, агитатори, активисти и координатори на местно, регионално и централно равнище струва пари. Знам даже, че ако не на всички, то на не малка част от протестиращите се заплаща в брой, за да дойдат и да негодуват активно. Доста разточително от страна на хора, които крещят, че гинат в бедност. Явно протестиращите не се финансират сами. Следователно, ако е така, то ги финансира някой друг и аз, като едно любопитно шимпанзе, копнея да науча кой е той и защо го прави. Може би това са самите синдикати. Учителите членуват в тях, плащат членски внос и с този членски внос после синдикатите им наемат автобуси, организират им национални акции, произвеждат им нагледни материали и т.н. Разбира се, това се прави, след като с въпросния членски внос са платени заплатите на всички професионални синдикалисти, платени са разходите по поддръжката на всички синдикални сгради в страната, начело с приличащата на небостъргач сграда на централата ва КНСБ срещу Министерство на земеделрието. Е, ако учителите могат да заделят от заплатите си такъв членски внос, какво повече искат? Очевидно отговорът не е тук и финансиращата сила трябва да се търси другаде. Ето още едно доказателство за това:
Какво стана със стачката на лекарите?
Съвсем неотдавна в центъра на вниманието бяха протестите на лекарите от „Пирогов”, които искаха абсолютно същото, което искат и учителите сега – по-големи заплати. Защо тогава националният протест не се разгърна така мащабно? Защо не заприиждаха тогава автобусите? Защо лекарите не се тълпяха пред Парламента и Министерски съвет? Защо синдикатите ни оставиха с впечатлението, че са зарязали своите членове от здравеопазваненто да се оправят сами и в крайна сметка протестите срамно стихнаха с някаква козметична промяна в ръководството на болницата и всичко се забрави? Съсловието на лекарите, ако пожелае да покаже гражданско неподчинение, е способно да разтърси обществото много повече, отколкото учителите са способни да го направят, защото едно е да не работят училищата, едно е дори да се обяви нулева учебна година, но съвсем друго е да не работи „Пирогов” дори един единствен ден, да не говорим, ако към този бойкот се включат и други болници. Но тогава не се уплашихме от лекарите така, както се мъчат да ни уплашат с учителите сега. Ето защо си мисля, че сега помага някаква тайна сила, която тогава не е помагала. И индикации за това свое подозрение виждам и в
Поведението на медиите
Забелязва се един смислов център, около който гравитират всички информационно-идеологически конструкции, които се градят, за да се осмислят и доведат до знанието на публиката обстоятелствата около учителските протести. Това са „изтърваните” реплики между Орешарски и Даниел Вълчев. В няколко електронни медии ясно се каза, че ако не бил този случайно хванат разговор, стачката щяла да отмре от само себе си, защото всички осъзнават, че исканията й са несериозни. Какво се каза в този разговор? Помни ли някой? Мисля си, че ако беше този разговор толкова скандален, щяха да го превъртат непрекъснато по телевизиите и вече щяхме да го знаем наизуст. Но изглежда, а и аз помня, че в него нямаше нищо особено – затова на него се позовават много повече, отголкото го цитират. А и това ли е единственият неформален разговор, уловен от микрофоните преди началото на някоя пресконференция? И по какъв начин този разговор променя официалните доводи и аргументи и на двете страни? По никакъв. Сигурен съм, че, да речем, адвокатите не говорят за клиентите си така в тяхно отсъствие, както говорят в тяхно присъствие. Сигурен съм, че и бояджиите вкъщи говорят по различен начин за стопаните, когато ги няма, в сравнение с говоренето им, когато са там. И в двата случая обаче това не променя параметрите на договореното, нито качеството на неговото изпълнение. Но пък „хванатият” разговор е много удобен от друга една гледна точка. Той много прилича на скандала Дюрчани в Унгария, скандал, който все още не е забравен и лесно се правят асоциации, съзнателни или подсъзнателни, с него. Затова и разговорът Орешарски-Вълчев вече е митологизиран, утвърден като аксиома, на която всички се позовават, забравили необходимостта да си припомнят от време на време съдържанието й.
Поведението на тандема Коритаров-Лора в сутрешния блок на Нова телевизия също е много показателно като илюстрация за дисциплинирано изпълнение на медийна политика и редакционна директива. Дали от престараване или от недостатъчен професионализъм, но ясно се вижда как двамата са си разпределили ролите и всеки от тях си изпълняава своя лайт-мотив – Лора грубо прекъсва всички зрители, които се опитат да постави под съмнение святата правота на учителите, а те не са никак малко. Същевременно Лора не забравя да подчертава „своето” мнение, което по принцип не би трябвало да бъде натрапванто на аудиторията. Коритаров пък непрекъснато говори за криза в държавата и всяка къде по-близка, къде по-далечна от учителските протести тема той припознава като переден щрих в картината на тази задълбочаващата се криза. И го прави толкова методично, че започва да прилича на заклинание. Истната е, че в държавата криза няма (за сега), макар че присъствието на социалистите в управлението е дразнещо и лично аз бих предпочел те да не са там. В този смисъл е добре общественото мнение да бъде пообработено в посока да приеме по-лесно идеята за едно предсрочно падане на правителството. Добре е обаче и да се говори за методите на това обработване, за да не си помислят тези, които го прилагат, че могат да го прилагат по всички въпроси и за всички цели.
През 1997 Джордж Сорос наля солидна сума на Дарик, за да отразява протестите срещу Виденов. Всъщност това беше и началото на възхода на Дарик, който до тогава беше едно повече от посредствено радио, на което малко хора обръщаха внимание, а още по-малко рекламодатели. Тогава Националното радио се държа повече от неадекватно, сякаш на улицата не се случваше нищо, а за радио „Витоша” пък знам, че на журналистите им беше забранено да работят по темата за протестите срещу правителството на Виденов и даже имаше случаи на уволнения за неподчинение. Дарик успя да яхне вълната и съответно петелът му снесе. И понеже знам за тези неща, бих предположил, че има и такива, за които не знам, но които са част от същата кампания – впрочем похвална кампания и много ще се радвам, ако в момента сме свидетели на нещо подобно, което ще доведе до падането на третото социалистическо правителство след 1989. Но не това ме занимава, а въпросът:
Защо, впрочем, точно учителите?
Днес по радиото слушах някаква учителка, която се изказваше за протестите на съсловието си. Останах изумен, когато тя нарече „комсомолски подход” идеята за диференцирано заплащане учителите. Запитах се не е ли по-скоро пазарно, отколкото комсомолско да се заплаща труда според конкретната потребителна стойност, която създава, и не е ли по-скоро комсомолско да се мисли обратното – че всички трябва да получават по равно. Нима всички инженери трябва да са с еднакви заплати? Всички музиканти? Всички художници? Всички архитекти? Нали учителите са съсловие от интелигенцията – защо за тях да е различно? Пък и за интелигенцията, доколкото имам известни наблюдения върху нея, е характерен един индивидуализъм, който озадачено би повдигал вежди при лозунги от рода на: „или всички, или никой”. Не искам да тръгвам по този ред на мисли, защото не това е темата на изложението: ако беше, вероятно текстът щеше да е още по-грозен. Въпросът не е дали са прави учителите, разумни ли са исканията им, качествен ли е трудът им и дължи ли им нещо повече обществото, а въпросът е защо поредното съсловие, въвлечено в клатене и сваляне на правителството са именно те. При предишни акции от този род на предна линия са изкарвани миньори, комбайнери и таксиметрови шофьори. Защо следващите в тази парадигма са учителите? Вероятно защото по манталитет и духовност приличат повече на миньори и комбайнери, без да обиждаме тези професии, отколкото на архитекти и художници. Тъжна констатация, но не може да не бъде направена.... Нека с прискърбие да изложа
Своята прогноза за развитието на нещата
Тя е кратка. Ще сатне така: до пролетта на 2008 правителството ще падне и ще има предсрочни избори, които ще повторят съотношението на силите от местните избори в национален план. За да не се случи това, трябва или да се отложи леталния край с някакъв много основен ремонт на кабинета, който в условията на тройна коалиция дори и при наличие на желание, няма време да се състои, или трябва да падне валутният борд, да започнат да се печатат пари и с тях да се отговаря на синдикалните искания, които ще започнат лавинообразно да се предявяват едно след друго от различни браншове. Мисля, че няма да се случи нито едно от тези две неща, така че остава третото, тоест първото, което казах – ще падне правителството. Ще го смени друго правителство, оглавявано от политическата сила, която към момента се финансира от институции като фондация „Конрад Аденауер” – понеже не съм специалист по политика и политическо финансиране, не знам коя ще е тази сила. Мога обаче да предположа какво ще се случи със заплатите на учителите, от където е започнало всичко – нищо! Следващото правителство ще каже, че трябва да възстанови националното стопанство от щетите, нанесени в резултат от некомпетентното управление на предишното (сегашното) правителство и, разбира се, ще получи от обществото това, което медиите наричат „кредит на доверие”, но аз няма да го нарека така, защото е тафтология, доколкото credo на латински значи „вярвам”. И когато обществото остави следващото правителство да лиже раните от предишното, всички ще забравят за учителите. А най-гротескното е, че и самите учители ще забравят за себе си и ще продължат да живеят със средствата, за които твърдят, че не може да се живее с тях.
Та затова си мисля, че някой употребява учителите...
P.S. Докато пишех, ме посети мил приятел да изпием по бира и ми каза: “Според мен далаверата на синдикатите е комисионерска. Тръгват с искания за увеличение на заплатите. За да се удовлетворят тези искания, държавата трябва да извади, примерно, 500 милиона. Синдикатите започват да преговарят на фона на медийни циркове и накрая успяват да защитят интересите на стачкуващите на ниво, изискващо държавата да извади само 100 милиона допълнително, заради което доржавата се отплаща на синдикатите, да речем, с 40 милиона.” Не знам дали приятелят ми е прав. По-скоро не е, защото такова елементарно изнудване никоя държава няма да допусне. Но дори да е прав, учителите пак са употребени. Нали това ви казвам...
Или и правителството е част от заговора? То – по неясни причини иска да падне? Не вижда нито една възможност да намери разумни пари или да даде смислени срокове и отговори? То излиза с неадекватни извинения и мазни погледи и крайно дразнещи юпи маниери с цел самичко по партизански да си изкопае гроба.
Винаги ми е било интересно каква част от света е дело на световната конспирация и коя на личната мнителност.
11.10.2007 18:23
11.10.2007 19:07
Колкото до средствата за пътуване, осигуряваме ги от спонсори благодарение на лични връзки. Искам да разсея и още един мит, че някой ни помага и организира. Това просто е смешно. Имате ли представа колко разговора съм провел от личния си GSM по време на тази стача? Аз съм учител по информатика. Трябва ли да Ви обяснявам колко връзки съм си създал чрез нета в цялата страна?
Има и още нещо. Ние учителите разбираме от митинги и манифестации. Умеем и да организираме. Това е част от нашата работа.
Не се съмнявайте, че ако синдикатите не ни предадат отново, ще стачкуваме до победа, дори това да е пирова победа. Омръзна ни да сме умни, интелигентни и разбиращи. Дошло е време да помеслим и за семействата си.
прав си
11.10.2007 20:35
това диференциално заплащане е върха на тъпотията . Може ли да се измерва идеален продукт . образованието е уцхебно -възпитателен процес. коя е мярката за възпитаност. Е ли е възможно всички обуцхаевми да имат еднакво IQ, светът е шарен.. нямам рецепта.....
Кибиците на истината
Цинизъм - безсрамие, безочливост, дебелоочие, наглост, дързост, нахалство; цинично – виж разговора на двама министри; циник– онзи, на който му е през Халеевата комета.. Може и така да се говори за цинизма, но не съвсем . Вълчев и Орешарски не са циници в буквалния смисъл на думата. Защото да си циник е комплимент, ако ще визираме етимологията на думата. Министрите, по презумция на политическото бг-реалити, са далеч от идеите, които изповядват киниците. Диоген се води циник. Той е живял в бъчва, презирал светските удоволствия и смятал суетата и желанието за изкачване в социалната йерархия за глупост. Диоген, на прост език, бил истински голям пич, предпочитал “да бъде”, пред това “да има”. За да бъде максимално ясен, той използвал леко скандален метафоро-жестичен език. Когато веднъж го попитали как да се отърват от изкушенията на плътта, Диоген просто започнал да маструбира, а на хорските дюдюкания отвърнал: “Ех, ако можех да задоволя и глада си като си търкам корема ...”. Възможно е втори път да не са го попитали как да се оправят с нагона. Парадоксално как министрите без да са киници, са цинични, препоръчвайки по три търкания на корема за даскалите – сутрин, обед и вечер. По-пълните учителки могат да спестяват вечерната порция околоутробно мачкане. Все пак, категорично не, двамата министри не са циници. Но се видя, че са кибици. Цинизъм идва от кинизъм, а вече е ясно, че кибизъм е синоним на седянка. Готино. Наистина тази култув диалог е най-свежото естествено събитие в ефира. Да си говорим честно, зад политическата реторика – това е реалността на празните приказки. Зад тях няма никой – зад думите няма дела. Каквото и да се приказва, никога словото не е било по-силно от днес. То прави толкова светове, колкото пр-ите решат, за колкото влиятелните настояват. Добрите в занаята знаят, че и онтологията на едно магаре днес зависи от неговия медиен образ. “Да разваляме седянката” е по-хубаво даже от “танковете да дойдат”, някак много по-миролюбиво и рафинирано е. Даже, е чисто човешко. Тази култова реплика е ключ към разбирането на действителността. Тя е пробив в матрицата, една щастлива грешка в системата. Тя е косвен отговор на въпроса защо Уго Чавес премести стрелките на часовника в поверената му Венецуела с половин час назад. Президентът не го направи, за да подобри обмена на веществата в главния мозък на венецуелците, както сам обяви. Той върна стрелките, просто защото така поиска. Вероятно го кефи да се занимава и с времето. Това е вече божествено занимание. “Да разваляме седянката” даже няма нищо общо с учителите. Тази реплика е същинската волева изява на власт. На която и да е власт.. Кой не е сънувал поне веднъж да може да развали седянката, ама не селската седянка. Да слагаш финала – смазваща доминация, кулминационен екзод – богоподобяващо е, не го снизява даже стилистичната украсеност на простонародната седянка. Сега много лицемерие ще се впрегне и куп нови реторически завъртулки, да се замаже т.нар. гаф, за да се скрие истината за разкатаването,изобщо за политическите бля-бля - разговори, срещи, експертни гугукания на високо, средно и ниско равнище, конференции , семинари и пр. Ако искат да бъдат адекватни на малко неочаквания шамар (не може да се отрече , че няма много куртоазия в това “да разваляме седянката), който изядоха от министрите, учителите трябва не да пеят “Седнало е Джоре, дос” и да озвучават протеста си с възрожденски песни, а да заложат на Ъпсурт и Колега. Нека поканят момчетат да попеят: “ В момента и ти си като всички – бит пес /( в парламента да лапаш п-ки е бизнес)/ Нали ги видех – общественици / некои курви направиха много пари…” НО, даскалите няма да си пуснат Ъпсурт на стачката. Просто не могат да го направят, зашото сами са свикнали със словото да маскират действителността. И ако министрите са страшни, учителите отново ще рискуват да станат смешни с детския си наивитет.
Проблемът е, че и да падне правителството, няма да падне статуквото. А всъщност на учителите точно това им писна - поне на мислещата част от тях, към която и ти можеше да принадлежиш:)) За фондацията "Конрад Аденауър" съм съгласна (както и други подобни), че е/са люпилня на "новите" ни политици. Само че мозъкът не им стига, че не могат да се пренасят "принципи" като лозунги без да се създаде "доверие", т.е. нагласа към т.нар. демократични институции в хората-избиратели, на които тези институции по дефиниция трябва да служат. Хайде холан, Кол (от същата онази нация, която роди Аденауер) си отиде, само защото имаше 2 млн "безотчетни" марки в "черна" ПАРТИЙНА КАСА!!! Кой от нашите "rainbow" политици-функционери си отиде, защото краде като за световно, при това не за "партийно строителство", а за едно по-такова... бетонно-оградно... с отичане към собствения джоб:)))))
Това ме отпраща към "анализ" на репликите Орешарски-Вълчев. Можем да им направим и етимологически анализ на фамилиите - помниш го това, надявам се:)) Всеки си заслужава името! Орешарски пожела да си "играе на орехи" с протестите на учителите. Не беше въпросът в "разтурянето на седянката", а в това, че се позова на 3-ДНЕВНОТО ЕКСПЕРТНО РАЗМОТАВАНЕ! Влез във Vbox и изгледай записа - надявам се, че информационното затъмнение не е стигнало дотам, че да го свалят:))))))))))) Пък то взе, че се оказа по-дълго от 3-дневно - гледай новините:))
Всъщност това взриви учителското негодувание: защото се оказа, че ЕКСПЕРТИТЕ - винаги някакви други, но не и професионалисти - са тези, с които се измиват политиците. А Вълчев само това чака: вълчо време, за да влезе в ролята на "лошия вълк" и да спаси ДЪРЖАВАТА:))))) За него вж. в-к Дума, бр. 27, 02.02.2005, http://www.kadedaucha.com/?id=1314&aid=256. Макар да не ми е любимият вестник! - оказа се, че и те могат да правят разследваща журналистика. Само че кой ли го чете, освен "червените бабички"...
Сега за реформите в образованието, защото в основата на протеста се оказа нереформираният сектор. Никое правителство не си позволи да пипне там:)) Това е най-популисткият сектор - всеки има дете или поне всеки се умилява на тази тема:)) Нито СДС-правителствата, нито НДСВ-министрите направиха нещо друго, освен "да препишат" политики от европейските рамки-препоръки за развитие на националните образователни системи. И то - несистемно, без задълбочени финансови разчети как ще се постигне това. Единственото, което възприеха, е, че трябва ефективност (efficiency), но в крайния му вариант - съкращение на учители и затваряне на училища. А как ще осъществят кадрови подбор, на какво ще се гради той, като оттам започва всяка истинска реформа в образованието по същество? Затова приемам, че е права онази учительница, която се е изразила за "комсомолския подход" към диференцираното заплащане. То не е обвързано с масовата практика в училищата в момента. Кой ще ги покрие тези условия? 10 - 20 %? Съмнявам се, че са и толкова - вж.http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/strategies/programa_diferencirano_zaplashtane.pdf
И сега, к'во? Защото не го направиха планирано през всичките тези години, искат да го направят шоково:))) Но не отчитат онова, което заложиха за тези 18 години - учителството е застаряло - в буквалния смисъл на думата. Преобладаващата възрастова група е 40 +, при това 88 % са жени. Как ще се преквалифицира, за да достигне "таваните" преди пенсиониране?
Прав си за друго. Този феминизиран сектор си мълча досега. Свидетел съм през 1996/7 как протестите бяха "заглушени в зародиш", точно с думите - Вие сте интелигентни и ще разберете, че сега приоритети са други.
После хора като Янка Такева и Крум Крумов - които са "абонамент" на една друга система - "соцсиндикализъм", обявиха, че без тях не може. И защо? Защото такива са законите: в социалния сектор законна е стачка, която се води от синдикат:))))))) Професионалист-учител няма да си захвърли работата, за да става синдикалист!!! Така влязохме в поредната хватка на несвършилия преход:))
Тук прескачам, щото то няма как - темите смесени:)) Мълчеше се от "учителките" през годините. Но от 2005 стачките са "напъпили". Защо? Беше ясно, че ЕС - заветната мечта-златна кокошка за българските политици - е на хоризонта... почти безоблачно. Само че те се устремиха да "угаждат" - макроикономическата рамка, развята като знаме на златния телец:)) Да, обаче, световните анализи тръбят, че феноменалният икономически растеж у нас е "измамен"/преходен и не е "на широка основа", т.е. създаващ необходимия брой работни места с потенциал за реално нарастване на доходите. А какво е съвременното образование освен подхранващо перспективите на следващите поколения? От една страна, то се "захранва" не само от мизерните дотации на държавата, които се оказаха само "социална издръжка", а и от личните доходи на семействата. От друга, ако то е неадекватно на съврмеменните реалности - каквото Е, не по вина на учителите, а на неслучилите се реформи и най-вече на липсата на политика към неговото организиране и обезпечаване, включително на ниво АДЕКВАТНИ, а не само нови учебни програми; държавно изисквани умения и знания, които са "външно" оценявани - КАКВО ПРАВИМ??? Чакаме правителството да падне:))))))))) Защото какво е Стършел свършил? Къде им е политиката, обезпечена не само с влезли в сила нормативни документи - а не пожелателни програми и стратегии:))) Къде им е съгласуването между различните актове? А разписаните процедури? Наблюдаващите и оценяващи органи/агенции/институции... ???????? Ту ги има, ту ги няма... Ту се откриват, ту се закриват. От международните институции пък викат: нямате надеждни източници на държавна информация. И май са прави...
Тъй че... сме вкарани в любимо по нашенски порочен кръг, в който печелят само тези с осигурените "капитали". А останалите - с потребителски кредити, оказваме натиск върху протеста на учителите. Защото той е и "наш" протест: искаме си социалната услуга. Но тя е в ресора на държавата да я регулира. Смешно е: държавата, в лицето на изпълнителната власт, се пазари за "пари срещу реформи"??? Къде пък си изми ръцете със синдикатите, затова което сама не е свършила??? Не синдикатите определят законодателната и политическа инициатива:))) Справка: Конституция на РБ, ЗНП, Правилници на МС и МОН:)) Ама защо ли се чудим? Та нали Станишев така се изказа: когато синдикатите станат политически партии ще определят политиката. Само че проблемът е в неизпълнението на икономически ангажименти като част от политическа програма на правителство. Мда... тогава се наместват синдикатите. Като коректив. Колкото и да не са приятни "муцуните", които се мъдрят в предните редици:))))))
Плачевно е и законодателната власт да се "пази с ограждения" срещу учителите, защото покрай тях можело да има "екстремисти". Ми май... екстремистите са другаде... ама къде?
Така че, не е съвсем вярна тезата за "финансираното подстрекаване" на протестите... или "политическата им употреба"... от синдикати или "неизвестни сили в сянка". Дали не е време да излезем от сянката на собственото си манипулирано мислене и да почнем да мислим със собствената си глава и собствения си джоб?
За мен лично е обидно, че хем си ми състудент - принципно "хуманитарист", хем наливаш вода в мелницата на тези, които се опитват да убедят всички, че макроикономическата рамка (диктувана като условие от МВФ и Световната банка в помощ на нашите "немощни" правителства:)) е светая светих на нашето развитие. Пък то... исторически погледнато, материално развитие без интелектуално и духовно такова е обречено на израждане... Надявам се да не стигнем до Римския случай отпреди хилядолетия:))
А за "стадното" и "индивидуалното"... доста обидна квалификация за учителството. Сравнението с архитектите е меко казано неуместно. Най-малкото като заплащане - те са необходимият кадър на новите "управници" - нали строят какви ли не мастодонти или недомислици срещу солидни хонорари:)))))))) С художниците? Да приличаме си по "гладност":)) Но художникът първо задоволява собственото си его и визия, а учителят е вкаран в рамката да удовлетворява много по-належащи обществени потребности - най-малкото да "инструктира" (преподава), много повече да "възпитава". Което вече трудно се получава... Щото други станаха "учителите" по морал:)))))))
Е хайде, със здраве! Пък прати някой екзепляр от "Безобразна [та] поезия" като я издадеш:)))) Трябваше да отида до Варна, че да разбера за събитието...
Поздрави!
Свобода
11.10.2007 22:26
Защо не седнеш да напишеш някой криминален роман, та да кротнеш малко...тия рисувани с флумастер "пропагандни материали" определено са пратени от тайния масонски съюз, който цели да свали правителството.
Как мислиш, дали щеше да се стигне дотук ако ресорния министър (адвокат на Кюлев и други особи от същия....сой) не се беше държал меко казано нагло и неадекватно? И това НЕ е натиск покрай избори, защото още от юни имаше искания от страна на учителите.
И само да ти дам още една малка тема за по-нататъшен размисъл... Помисли какво (или може би кой...) е общото между БТВ, Дарик и голяма част от американските пари у нас...
ПОКЛОН ПРЕД СМЕЛОСТА НА ТЕЗИ ДЪРЖАВНИ СЛУЖИТЕЛИ-УЧИТЕЛИТЕ!
Това е средната класа на България и те възпитано си пойскаха това, което знаят че им се полага.Но грешат,тези кратуни от български пройзход знаят само когато хората озверени ги нападнат в бърлогата,там където са отишли след като са платили доста паричкиТам където се работи само за техните бизнес интереси.А народа -разделяй и владей,да се изяжда потънал в нищета и безправие.
с обич ДЖУЛИЯ БЕЛ
12.10.2007 09:49
12.10.2007 09:57
15. анонимен
"Познавам учители" не отговаря на критериите за статистическа извадка, а на критериите за субективна преценка
"Нали учителите са съсловие от интелигенцията – защо за тях да е различно?" - звучи ласкателно за учителите, но ми се струва, че не е точно. По- скоро това е обществената нагласа, резултат от традиционниия образ, насаждан цели поколения в съзнанието ни. За съжаление, учителят е част от бюрократичната машина и неговата функция е да налива в главите на учениците определени ценности /не толкова знания/, които да ги направят пълноценни членове на социума.
"При предишни акции от този род на предна линия са изкарвани миньори, комбайнери и таксиметрови шофьори. Защо следващите в тази парадигма са учителите? " Не е заради манталитета, а заради факта, че местните избори са през октомври и поради "износването" на изброените от теб по-горе съсловия.
AVE!
Първите по-активни искания на учителите, отразени в медиите бяха от юни месец. Далеч преди изборите.
12.10.2007 11:56
12.10.2007 14:48
12.10.2007 15:54
и целокупно ще духаме супата
амин
всички са прави ама центъра ни разиграва както си иска
оня във вашингтон другия в москва третия в на майка им в кътния зъб
амин
и да не си мислите че съм против ЗА съм ама някой знае ли от учителите как се печели и плащат осигуровки и как ти скъсват гъза от проверки на нас от дребния ама много дребния бизнес този който трябва да е основа на средния и т.н.
амин
да си вземаме белите чаршафи и
амин
12.10.2007 16:21
12.10.2007 17:08
Обаче. За първи път в най-новата ни история едно съсловие се вдига не по признака "синдикални членове" и това е уникалното, което автора не отчита. Цялото учителство се самоорганизира в хода на стачката - факт. Още от третия ден стачният комитет иззе функциите на синдикалните лидери. Сега и той не контролира повече от 10 процента от ситуацията. Учителите няма да приемат компромиси, направени от КНСБ или Подкрепа. ТЕ дават мандата на единния стачен комитет - и това е уникално! Другото, за политическите последици, е предизвикано от самото правителство. От края на пролетта беше обявена стачна готовност с искане за по-високо заплащане (тогава още не беше за 100 процента!). Синдикатите решиха да не провалят края на учебната година, но предупредиха че отлагат протестите за 15-ти септември. Спомняте си, нали? Тогава беше времето за реакция на правителството, за бюджетни разчети, за преговори... Министрите на Станишев проспаха това време. Дали не повярваха на синдикатите, дали си повярваха че са велики, дали някой ги излъга... най-вероятно си беше безхаберие, гарнирано с високомерие. През летните месеци се трупаше не само бюджетен излишък. Натрупа се и инфлация. Синдикатите си свършиха работата - извадиха данни за учителските заплати в Румъния, Македония... И когато дойде 15-ти септември, Правителството не прояви никакво безпокойство. Денят "Х" се отложи за 24-ти. Вместо да се стресне от течащата по закон процедура и масовата подписка за ефективни стачни действия, министър Вълчев започна да обяснява как няма и не може да има такова животно. После прати поритическия си кабинет да се среща и разговаря с "добрите учители", а отказа да преговаря с лошите синдикати. Е, освиркаха ги навсякъде...
Станишев зае позата на мисис Татчър и гордо заяви че няма да преговаря под натиск, докато стачката не спре. Познато, и Виденов говореше така, и други управляващи... И накрая чашата преля с хитричките усмивки и небрежните фрази за размотаването.
Хронологията на месеците и дните от пролетта, че и до края на стачката (какъвто и да е той) вече са достойни за учебник по индустриални отношения. Като отрицателен пример за социален диалог и отговорно правителство.
И ако това правителство безславно си отиде, причината няма да е в чужди фондации, синдикалисти и митични спонсори, а най-малко в бълбгарското учителство.
Причината е в манталитета на политиците, говорещи за кексчета и Халеевата комета (и това си спомняте, нали?), обясняващи как повишените пенсии вдигат цените, как миньори си бият главите в асфалта, как от рекордния бюджетен излишък (предназначен за безотчетни държавни поръчки) не може да се задели нито лев за заплати...
Това не беше опит за спор с автора.
Просто още една гледна точка.
13.10.2007 15:30
Ама да живи и здрави лошите частници, как беше по Виденовски, чорбаджии и изедници, да работят, да си залагат къщите за заеми, да се разправят с работници и разбира се да плащат данъци. Че то иначе синдикалната мафия няма да има какво да разпределя.
Този път ще е НДББ/Народно Движение Бойко Борисов/-ГЕРБ.Бате Бойко,ще дойде на бял кон, ще се опита да направи про-полицейски режим.Може би ще му се отдаде частично,ако успее да озапти вълната и да я насочи в правилна посока.Като обещае и пълна подкрепа на ЦРУ и световното Еврейско лоби за войната в Иран,ще има и мощна подкрепа от там.Поне ще е интересно.Особенно като се изтупат тук към 6-7000 Американски Войника и България бъде логистично въвлечена в една чужда и вредна за нас война. А как са се подготвили Иран,надали на на широката аудитория у нас и е ясно.Ще и стане,но тогава ще бъде доста късно.....Но какво пък,ние сме си свикнали да бъдем на грешната страна от край време и да си страдаме и мизеруваме.Да има по ракийка и туршийка вечер и къде да приютим морно чело.Андрешко носи на всичко!
Отдавна не бях чел толкова точен, изчерпателен и обективен анализ.
14.10.2007 15:55
15.10.2007 00:13
15.10.2007 14:36
кнсб и кт са ляйняни структури, които не организират, а следват недоволството и го оглавяват. рекетьори са на 100%
такива недовослтва има имено защото синдикатите са жалки и чакат бушона да изгори, вместо да договорят някаква регулация
15.10.2007 19:57
16.10.2007 19:39
Да, и много ми хареса силогизма на Аристотел (№ 35) - него, Аристотел, в силогизмите винаги много го е бивало :-)))))
16.10.2007 20:35
16.10.2007 21:44
24.10.2007 19:27
30.10.2007 09:42
Така или иначе, вече и на слепия му стана ясно, че учителската стачка се използва като вид инструмент за политическо въздействие - както от синдикалните централи, така и от политици и среди, които си имат собствени цели на тези местни избори. Самите учители не само позволяват това да се случва, а продължават да не могат да защитят в обществен план собствената си позиция, тя все повече олеква. Колкото пъти в някой форум или блог се заговори за диференциация на заплащане, оценяване на качеството на труда и т.н., някой от това съсловие скача с тезата, че техният труд бил неизмерим и неоценим. И никой от тях не признава очевидното - че, дори ако утре стане чудо и всички български училища се сдобият с достатъчно техника, съвременни библиотеки, постоянен нет-достъп и т.н., с наличното средно ниво на преподаване днес качеството на продукта образование няма да се промени, по простата причина, че масата от тези, които трябва в работата си да постигат това качество, отдавна са загубили представа, в какво се изразява то. А най-жалкото е, че всъщност това не ги и занимава, те чакат «някой от министерството» да им спусне какво трябва да правят. И на фона на това, какво се постига с повишаването на заплатите? Привличането на млади кадри е супер, ами старите? Те повече ли ще почнат да знаят какво се търси на пазара на труда точно от техния предмет и от образованието изобщо? Моите уважения към добрите учители, ама докато няма измерване какво са постигнали с доброто си преподаване, няма как да се убедим, че са добри. А колкото до другите, на тях и тройна заплата да им дадат, ще продължат да си рецитират урока по учебника, ще продължат да не са в състояние да се справят с 20-30 деца в клас и ще продължат по същия добре овладян през годините начин да отчитат присъствие в часове, без да има ефект от него.
05.11.2007 22:09
2. А Л К О Х О Л
3. -БЕЗОБРАЗНА ПОЕЗИЯ-
4. NOTA BENE!
5. Александър Божков
6. Теодор Дечев
7. Иван Бедров
8. Кремена Пашова
9. Starlight - сътворение
10. Ивайла Цанкова
11. Веси Стефанова
12. Светла Василева
13. Фани Давидова
14. zlika
15. utremer
16. Петър Стойков
17. +ЕДИН ЗАВЕТ+
18. RE:TV
19. МЕГАФОН
20. FEEDS.BGIT.NET
21. RSS.BG
22. sulla.snimka.bg
23. Top Blog