Прочетен: 11319 Коментари: 9 Гласове:
Последна промяна: 06.02.2007 18:11
Да изследвам чувството за хумор. Ето това е скритата ми страст, това е тайната ми перверзия, както някои се съешават с домашни любимци или пък се обличат в женски дрехи пред огледалото. Бързам да заявя обаче, че според мен далеч не всички, които се обличат в женски дрехи пред огледалото, са извратени манияци и гнусни травестити. Например жена ми е много свестен и интелигентен човек... Но ако тук ще става дума за перверзия, това няма да е содомията или пък травестията. Тук ще говорим за разголени старици, някои от които уринират агресивно в течащи потоци, а други аранжират гениталиите си с националното знаме и знамето на Европейския съюз. Общото между този достоен за Тулуз-Лотрек сексуален упадък и следите на националното чувство за хумор е жанрът. Сюжетите открих под формата на карикатури във в. „Нощен труд”. Прзнавам, че в. „Стършел” е далеч по-голямо предизвикателство. Никъде другаде не могат да се наблюдават толкова мрачни и човеконенавистни демони, събрани на едно място. Никъде другаде чувството за хумор не отсъства толкова болезнено, колкото там. И никъде другаде естетическата лекота и игривата възвишеност не са така драматично непознати. Но „Стършел” е прекалено висока летва. Той изисква по-особена нагласа и все още не мога да се осмеля да пиша за него. Виж, „Нощен труд” е друго. Той не само дава по-малки дози от стършелово-ницшеанската хумористичност, но и буди у пишещите желание да си припомнят онзи текстови жанр от детството
ПРЕЗКАЗ ПО КАРТИНКА С ЕЛЕМЕНТИ НА РАЗСЪЖДЕНИЕ
В крикатурите на „НТ” умело са преплетени страстната еротика и хералдиката. Основни изображения в тях са сексът, евроскептицизмът и цялостното недоволство от живота, което с гордост ни нарежда в челната десетка на мърморещите нации.
„Така изискват от ЕС” – Как? Това поне за мен остава забулено в мистерия. Може би изискват на стената да има точилка с връвчица или пък във вазата – тематични байрячета. Или пък от ЕС изискват жените да прелюбодействат в отсъствието на мъжете си, ако можем да приемем човекът с мустаците и куфара за съпруг на разкрачената късо подстригана блондинка с червените бузи. Излиза, че ЕС изисква твърде пезевенкски неща от населението на страните си – членки. Но, погледнато от друг ъгъл, може да се окаже, че ЕС се бори с порока в името на здравото и нормално семейство. Ако мъжът с мустаците и разчепатената блондинка не са двойка, а двойка са мустакатият и другият мъж, то тогава излиза, че ЕС стимулира парньорите от време на време да опитват и с жена, за да видят, че не е толкова лошо. Вярно, на мъжа с мустаците не му е приятно, но „така изискват от ЕС”.
Прекланям се пред детайла! Обърнете внимание, че противно на посланието, което ни отправя бюстът на дамата, тя не е толкова амортизирана, защото носи очила само за четене, тоест не е късогледа и е грамотна. Защо обаче торбата й е с кръпка. Според мен отговорът е един: защото много е употребявана (торбата). Следователно бабата много е ходила на пазар, много е яла, пила и се е веселила. Много е купувала, много е потребявала. Значи пенсията й е достатъчно голяма, че да съдере пазарската чанта от потребяване. Че в семейството (защото това очевидно е семейство) се потребява много и се яде качествена храна, личи най-недвусмислено от мъжа. Хайде, опитайте да държите с едната си ръка радиатор, а с другата да изпиете една бутилка ракия, така че да останат има-няма две капки. Як мъжага е дядото, обаче едно не му харесвам. Макар че е с бели чорапи и червени налъми, той определено не е метросексуален, защото не си скубе космите под мишниците. Той и пубиса не си скубе, както се вижда между глидери №№ 3 и 4 на радиатора, вляво от топломера. Явно бабата го иска „мачо”. Защо обаче хората са голи? Ето тук един проникновен анализатор като мен може да покаже класа. Замисълът на творбата очевидно е търпял развитие, съпроводено с творчески сътресения. Сигурен съм, че първоначалната идея е била радиаторът да се крепи на дедовата ерекция, а ръката и ракията са се появили по-късно. Може би са се появили след присъединяването ни към ЕС, за което намекват знаменцата пред венериния хълм на бабата. Не виждам друга причина за присъствието им там, освен да загатнат, че е имало времена, когато дядото е държал радиатора без ръце.
Тази ми е любима. Това е роман. Мутра с костюм и каска донася хотел, на който пише CaZino (макар и „казино” да не се пише съвсем така). Сложен образ. Това, че е мутра, личи от тъмните очила. Каската иде да покаже, че далаверите му са в строителния бизнес. Костюмът - че вече е рафиниран, няма ланци и бухалки и може би е в политиката. Хотелът е висок, за да унищожи колкото е възможно повече дива природа, но защо е набучен с плажни чадъри, аз не зная. Ако спрем дотук, то значи до края на живота си да живеем в пълна заблуда относно мутрата, неговия бизнес и истинските му намерения. Но епичото платно не се изчерпва само с този персонаж. Силата на композицията е в нейния център, където бабичка пикае в поток и гледа злобно. Вляво е нейният необръснат мъж, който иска да я затисне с отсечено дърво, та дано миряса! Сече иглолистното с тъпото на брадвата, защото е олигофрен, и се цели точно в опашните прешлени на съпругата си. Пънът на преден план показва, че е имало и друг, неуспешен опит за покушение, от който пикаещото бабе е оцеляло. Вярно е, че са възможни и други тълкувания на нарисуваното. Не е лишена от основание хипотезата, че бабата не пикае в поток, а всъщност потокът е това, което тя е изпикала до този момент. Това в никакъв случай не е нормално и говори за някакво заболяване. Погледната така, ситуацията веднага превръща брадясалия секач в положителен образ, в любящ съпруг, който иска да отърве жена си от мъките, като я затисне с дърво. От трета гледна точка пък бабичката въобще не пикае, а снася яйца. Ето, две вече са снесени по талвега на течението. Но така не може да се обясни присъствието на дървосекача. При хотелиера не е така. При него всичко е ясно. На фона на вече узнатото, той не е просто строителен далавераджия, за какъвто щяхме без малко да го помислим, а интелигентен хазартен бос. Надушил с хищническия си нюх сензацията, той така или иначе ще е на голяма печалба от своето каZино. За него е все едно на какво ще залагат гостите му – дали на това колко яйца ще снесе бабата и колко от тях ще са запъртъци, дали на това колко още ще пикае, ще спре ли до края на туристическия сезон, дали ще я уцели мъжът й с дървото и ако я уцели, тя веднага ли ще умре или първо ще спре да пикае, пък тогава. Не разбирам само защо има нарисувана табелка, на която пише „натура 2000”. Сигурно има окултна връзка с предишната творба.
Тук няма голи бабички, което, признавам, ми действа донякъде обезсърчаващо. Двете знамена обаче са големи, което прави голям и въпроса защо биват изобразявани от художника с такова натрапчиво постоянство. Въпреки всичко, карикатурата е недвусмислено еротична. Вижте само подканящото влагалище на резервоара върху задния калник на автомобила. Черната му дълбина, лъхаща летливи изпарения, мами с такава сила, че няма как маркучът на колонктата да не получи ерекция. Човекът обаче иска да попречи на съвкуплението, макар и така да издава интимните връзки със собствения си автомобил – иначе откъде тази ревност?! Човекът и колата са партньори и докато на колата й е все едно кой ще проникне в резервоара й, на човека не му е. Затова е решен да брани на живот и смърт отвърстието на своята страст. Очевидно колонякът няма да го огрее, дори и да предложи плащане за секса. А това, че предлага, личи от надписа „цена” върху него. И пак питам: какво символизират знамената? Ключът е в текста. Той гласи „- Почна се!...”. Какво се почна? Ами почна се това, че хората вече не могат на спокойствие да си чукат леките коли, без да се намеси някой мераклия. За всичко това е виновен, разбира се, Европейският съюз.
А това е за десерт. Невероятно е! Кой е Дядо Газ? Защо е червената петолъчка? Защото Дядо Газ е комунист или защото пропан-бутанът е „Хайнекен”? Какво има в куфарчето на Дядо Газ и Дядо Газ не е ли всъщност Мутрата-хотелиер от историята с пикаещата бабичка? И какво общо имат двамата дядовци? Анализът оставям на чителя:
Недей дочаква и зори,
Върви мисли, мисли, мисли...
Франция влезе в "Южен поток"
"Независимая газета": България...
Нова мода във фолка! Пеят по дамски прев...
40 годишен мъж си взима 20 годишна жена ...
А всъщност е доста, доста тъжна тази халутра:)
02.02.2007 21:38
Може художникът да е почерпил вдъхновение от там. От друга страна Фройд би му направил интересен анализ, предвид анатомичните особеноти на дедовите физономии.
Незнам. Нямам идея защо дядо Газ гледа толкова лошо дядо Коледа. Може и двамата да са дегизирани пенсионери, единият ще се отоплява с газ, а другия с елхи. Дядо Коледа определено буди повече симпатия у публиката.
* Къде да си изписвам ника в тези поленца, без да изглежда като заглавие, като не съм региртриран потребител на този сайт?
P.S.Поздрави, Сула, страхотен си.
Снасящата баба е един огледално симетричен образ на кокошката, която снася златни яйца. Тя е сякаш една директна, нравствена и навременна телепортация от един антихронотоп, а именно Небесното царство, където такива неща виреят.
Мутрата е една алюзия с Крали Марко. Както в народния епос Крали Марко епически повдига планини, Крали Мутри повдига цели хотели. Това е един своеобразен апогей на българската мъжественост, една реална потентност на вековния български разум. Подчертана е и историческата предприемчиост на българина, сега добила вид: Хотел за кокошка(баба). Материалното отстъпва на втори план, водещо в идейния център на творбата е духовно извисената герунтофилия и естесвено, че любовта е толкова гореща и изпепеляваща, че са нужни защитни чадъри.
Дядото, пък е завършек на тази синтезирана антихронотопна реалия, като своеобразен герой от трета народна приказка. Дядото е третия брат, а дървото е златната ябълка. На дядото му е писнало да ги варди и искрено желае да се отърве от жена си- меняща идейното си значение от кокошка до ламя....
Тук Крали Мутри се намесва като предлага размяна: Хотел и концесия за водоизточник срещу исконната си и единствена любов......
Каква романтика....... Какво чувство, какъв патос.......
С твоята концепция ти отговори не само на въпроса за какво са чадърите, но и защо хотелът е тесен и висок - това е ни повече, ни по-малко сигнал за неговата фалическа смислова натовареност, която чрез въвеждането на мотива за оплождането иде да изгради паметник на благодарността към плодородната българска земя, която, ако не лично нея, то майка й я оплождаме когато и както ни падне.
05.02.2007 16:26
Страхотен си, така се зачетох в постовете ти, че ще те държа отговорен, ако не ми остане време за доучване и ме скъсат утре =)
поздрави Б.
11.04.2007 19:41
2. А Л К О Х О Л
3. -БЕЗОБРАЗНА ПОЕЗИЯ-
4. NOTA BENE!
5. Александър Божков
6. Теодор Дечев
7. Иван Бедров
8. Кремена Пашова
9. Starlight - сътворение
10. Ивайла Цанкова
11. Веси Стефанова
12. Светла Василева
13. Фани Давидова
14. zlika
15. utremer
16. Петър Стойков
17. +ЕДИН ЗАВЕТ+
18. RE:TV
19. МЕГАФОН
20. FEEDS.BGIT.NET
21. RSS.BG
22. sulla.snimka.bg
23. Top Blog